10 egyszerű tipp a derékfájás megelőzésére és enyhítésére

Nagyanyáink, dédanyáink leggyakrabban akkor panaszkodtak derékfájásra, amikor naphosszat kapáltak a földeken, vagy valamilyen fizikai munkával túlerőltették magukat. Napjainkban azonban a megerőltető fizikai aktivitás mellett sokszor a mozgásszegény életmód, a rengeteg ülés járulékos következménye is a kellemetlen derékfájás.

Ráadásul sokszor a túlhajszolt élettempó és az aggódás szintén derékfájás formájában figyelmeztet, hogy ezen a területen is van dolgunk. Adunk néhány tippet, hogy mit tehetünk a derékfájás megelőzéséért, enyhítéséért. 

A gerinc eredetű panaszok legtöbbször a derékban jelentkeznek. A derékproblémák okai igen gyakran a túlnyújtott hátizmok és gerincízületi szalagok, a túlságosan összenyomott porckorongok és a görcsös gerinckörnyéki izmok. Gerincoszlopunk legjobban megterhelt szakasza az ágyéki gerinc, a derék. Ennek megfelelően gyakoriak a betegségei is, a leggyakoribb tünet a derékfájás.

Rendszeres Testmozgás. Fájdalommentes Derék. Hosszabb Élet. Online Kezdő Jógatanfolyam. Vezetett online videós kezdőjóga oktatás. Egyszeri díj, örök használat. A részletekért kattints IDE. 

Természetes reakció, hogy amikor fáj a derekunk, igyekszünk olyan testhelyzetet felvenni, hogy ne érezzünk fájdalmat. Ha a gerinccsigolyák kimozdulnak a szimmetrikus helyzetükből, a testünk megpróbál automatikusan korrigálni, ekkor a csigolyák melletti izmok görcsös feszítéssel igyekeznek a csigolyákat a megfelelő helyen tartani – azonban ez csak átmeneti ideig tartható.

Visszatérő vagy állandósult derékfájás esetében érdemes szakember segítségével kideríteni, hogy nem áll-e a háttérben lumbágó, porckopás, isiász vagy porckorongsérv. Szerencsés esetben még idejében lépünk, de akár a kezelések mellett, azok kiegészítéseként is sokat tehetünk derekunk épsége érdekében.

Rendszeres Testmozgás. Fájdalommentes Derék. Hosszabb Élet. Online Kezdő Jógatanfolyam. Vezetett online videós kezdőjóga oktatás. Egyszeri díj, örök használat. A részletekért kattints IDE. 

Tíz tipp a derékfájás megelőzésére, enyhítésére:

  • Megelőzésképpen igyekezzünk megerősíteni a gerincoszlop mellett futó izomkötegeket. A jógagyakorlás, számos jógagyakorlat – nyújtó, hasizom-erősítő, gerinc mellett izmot erősítő – ebben kiváló segítség lehet, ahogy az esetleges rehabilitációban is.
  • A „pocakosodás”, de a várandósság is fokozott terhelést jelent az ágyéki-keresztcsonti gerincnek. A kisbaba megszületésével ez a terhelés csökken, azonban akinek nem emiatt volt pocakja, érdemes lépéseket tennie a túlsúly, a pocak csökkentéséért.
  • A sok ülés következtében kialakuló kényszertartás erősítheti a derékfájdalmat. Ha egész nap számítógép előtt kell dolgoznunk, válasszunk megfelelő széket, és napközben többször is álljunk fel, sétáljunk, mozogjunk kicsit. 
  • A szakemberek szerint rövidtávon mérsékelheti a fájdalmat akár egy derékmelegítők használata is. 
  • Ha nehéz tárgyat kell megemelnünk, igyekezzünk függőleges törzzsel mozogni, csak a térdek hajlításával. Ha emelünk, közben ne forduljunk. És persze nyugodtan kérjünk segítséget, ha emelgetni kell. 
  • Ha hosszú ideig álló munkát végzünk, igyekezzünk mindkét lábunkon egyenletesen eloszlatni a súlyunkat, ne álljunk sokáig ugyanabban a pozícióban, és legyen kényelmes a cipőnk. 
  • Számos gyógynövény használható a derékfájásra, ilyenek például a fekete nadálytő, a cserjés paprika, a fehér fűz, vagy az ördögcsáklya.
  • Akut derékfájás esetén – a derék tehermentesítése mellett – is ajánlott az aktív életforma, ilyenkor azonban, az okokat megismerve, érdemes gyógytornász által összeállított mozgássort választani. 
  • Cseréljük ki süppedős ágyunkat olyanra, ami alvás közben jól tartja a gerincünket.
  • Ha panaszainak hátterében nem állnak beazonosítható fizikai okok, akkor előfordulhat, hogy a fájdalom lelki eredetű. Akárcsak a fizikai okoknál, ebben az esetben is fel kell tárni a baj forrását, és megfelelő módon kezelni azt. 

Rendszeres Testmozgás. Fájdalommentes Derék. Hosszabb Élet. Online Kezdő Jógatanfolyam. Vezetett online videós kezdőjóga oktatás. Egyszeri díj, örök használat. A részletekért kattints IDE. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)