12 szorongás csökkentő tipp a békés mindennapokért

Félsz. Azt konkrétan nem tudod, hogy mitől, de egész nap uralkodik rajtad az általa okozott rossz érzés. Feszültté, és ingerültté tesz – aggodalmak hadát sorakoztatja fel, nem is tudsz már másra koncentrálni, csak erre, és ha ez nem lenne épp elég, még testi tüneteket is okoz, szédülsz, szorul  a mellkasod, hevesen dobog a szíved. Ez nem puszta félelem, az szorongás.

A  félelem és szorongás nem ugyanaz 

A félelemnek azonosítható tárgya van, míg a szorongás tárgy nélküli és irracionális félelmet, feszültséget takar. Természetesen a szorongás is lehet “normális” állapot, abban az esetben, ha valamilyen új élethelyzet, vagy kudarc váltja ki, és csak átmenetileg lép fel. Viszont kórosnak tekinthető, ha már nem tudod kontrollálni a fellépő szorongás tartalmát, vagy intenzitását. 

A szorongás tünetei igen változatosak lehetnek: 

  • motorikus feszültség (remegés, bizonytalanság érzés, nyughatatlanság), 
  • autonóm hiperaktivitás (légszomj, tachycardia, forróság- vagy hideg érzés),
  • kóros éberség (izgatottság, ingerlékenység, koncentrálási zavarok).

Ha nem érkezik időben segítség, akkor a probléma tovább mélyül: szociális izolációhoz, függőségek kialakulásához, pánikbetegséghez, fóbiák, és depresszió kialakulásához vezethet.

E-mail-cím: *

Mi a megoldás?

Sokan a gyógyszerekben látják a szorongás leküzdésének a leghatékonyabb módját – de nincs teljesen igazuk. Lehet, hogy a szorongásoldó gyógyszerek gyors, és könnyű  megoldást jelentenek a mindennapi feszültségek feloldásában, de hosszabb távon számolnod kell a mellékhatások megjelenésével, illetve azzal, hogy mentálisan függővé válsz tőlük.

A benzodiazepineket használják  a legszélesebb körben a szorongásos zavarok kezelésére (Xanax, Ativan, Rivotril, Válium). Kevesen tudják, hogy ezek csak   rövid távon tudnak segíteni, hosszas használatuk során hanyatlani kezd az agy feldolgozó képessége és tanulási kapacitása, romlik a koncentráció,  és paradox módon erősödnek a szorongásos és a pánik-szerű tünetek. Joggal merül fel benned a kérdés, hogy akkor mit tehetsz a szorongás csökkentése érdekében?

12 szorongáscsökkentő tipp a békés mindennapokért
  1. Válts életmódot!
    Az életmódváltással felül tudod írni azokat a rossz beidegződéseket, amelyek eddig jellemeztek, és lényegében a jelenlegi állapotot eredményezték:

    • mozogj rendszeresen – az aktív élet kimutathatóan csökkenti a szorongásos tüneteket – már  napi egybefüggő 40 perc mozgás elég az endorfin felszabadulásához –  ettől jobb lesz a közérzeted, csökken a stressz-hormonok szintje
    • táplálkozz egészségesen
    • mondj le a dohányzásról, és az alkoholról 
    • pihend ki magad, kapcsolj ki
  2. Szánj magadra minden nap időt!
    Mindenkinek szüksége van egy kis magányra, arra, hogy egyedül lehessen – és csak önmagával törődjön. Egy relaxáló fürdő, egy halk pihentető zene, illóolajok párologtatása oldja a feszültséget.
  3. Lélegezz!
    Sajátítsd el a teljes jógalégzést, ami lényegében lassú, mély és ellazult, szünetmentes, kiegyensúlyozott, áramló légzést jelent. Ezzel pozitívan befolyásolhatod a szervezeted fizikai és mentális folyamatait, és csökkenteni tudod a szorongást.
  4. Mantrázz!
    A pozitív mondatok, mantrák  erősítik az önbizalmadat, oldják a stresszt.Ha pozitív szavakat, kifejezéseket, vagy erősítő mantrát ismételgetsz magadban, elterelődik a figyelmed a szorongásról,  új energiával töltődsz fel, túllendülhetsz az akadályokon. A mantra lehet egy szótag, szó vagy rövidebb mondat. Ha sikeresen eltereled a figyelmedet a stresszt kiváltó tevékenységekről, gondolatokról, máris csökkentheted a nyomasztó félelmeidet.
  5. Válts nézőpontot!
    Nem minden olyan, mint amilyennek jelenleg Te látod. Képzeletben lépj egyet hátra, és válts nézőpontot: valóban úgy van, ahogy te látod? Valóban aggódnod kell valami miatt, vagy eltúloztad, és csak magadnak generáltad bajt.
  6. Énekelj!
    Nem vicc: az éneklés stressz csökkentő és szorongásoldó  hatását kutatások is igazolják.
  7. Meditálj!
    A napi meditáció segít rendezni a gondolataidat, és felfedezni a nyugalom és tudatosság érzését. Megtanítja, hogyan engedd el azokat a dolgokat, amelyekre nincs befolyásod.
  8. Adj hálát!
    Adj hálát mindazért, amid van – és ne keseregj amiatt, ami nem a tied.
  9. Kapcsolódj!
    Nem feltétlenül virtuálisan, vagy telefonon – hanem személyesen. Találkozz a barátaiddal, a rokonaiddal- beszélgess, öntsd ki a szíved… Van, hogy az aggodalom tárgya kimondva már nem is olyan félelmetes.
  10. Kreatívkodj!
    Alkoss valamit – szabd át a ruháidat, fesd ki a szobát, ügyeskedj a konyhában. A tevékenység leköti a figyelmedet, a végeredmény pedig sikerélményt ad.
  11. Vizualizálj!
    Amikor kezd elhatalmasodni rajtad a szorongás – vizualizálj:  hunyd le a szemedet, és képzelj magad elé egy csendes folyópartot. Gondolatban dolgozz ki minden apró részletet- figyeld meg azt, amit látsz. Hallgasd a víz csobogását, a  szél vagy a susogó levelek hangját, a víz csobogását, Koncentrálj az elképzelt tájra – ez megnyugtat, és pozitív érzésekkel tölt el.
  12. Jógázz!
    A rendszeres jóga ötvözi mindazt ami hatékonyan segíthet a szorongás leküzdésében: szinkronba hozza a tested, a lelked, és az elméd hármasát.

A szorongás tárgy nélküli irracionális félelem – ne hagyd uralkodni az életeden. Ha nem sikerül megbirkóznod vele, mindenképpen kérd ki szakember tanácsát!

2 thoughts on “12 szorongás csökkentő tipp a békés mindennapokért
  1. Kedves Mónika!
    Köszönöm szépen az ingyenes jóga oktatást!
    Nagyon tetszettek a videók. Ugyan most nem tudom az összes videót használni, megcsinálni, mert elvan törve a térdkalácsom és be van gipszelve a lábam.
    Hálásan köszönöm a lehetőséget és az önzetlenségét!

    Angéla

  2. Kedves Mónika!
    Köszönöm , hogy lehetőségem van megnézni a videódiat. Nagyon tetszenek. Igyekszem beépíteni a mindennapi életbe.
    További sikereket kívánok.
    Üdvözlettel: Judit

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)