12 szorongás csökkentő tipp a békés mindennapokért

Félsz. Azt konkrétan nem tudod, hogy mitől, de egész nap uralkodik rajtad az általa okozott rossz érzés. Feszültté, és ingerültté tesz – aggodalmak hadát sorakoztatja fel, nem is tudsz már másra koncentrálni, csak erre, és ha ez nem lenne épp elég, még testi tüneteket is okoz, szédülsz, szorul  a mellkasod, hevesen dobog a szíved. Ez nem puszta félelem, az szorongás.

A  félelem és szorongás nem ugyanaz 

A félelemnek azonosítható tárgya van, míg a szorongás tárgy nélküli és irracionális félelmet, feszültséget takar. Természetesen a szorongás is lehet “normális” állapot, abban az esetben, ha valamilyen új élethelyzet, vagy kudarc váltja ki, és csak átmenetileg lép fel. Viszont kórosnak tekinthető, ha már nem tudod kontrollálni a fellépő szorongás tartalmát, vagy intenzitását. 

A szorongás tünetei igen változatosak lehetnek: 

  • motorikus feszültség (remegés, bizonytalanság érzés, nyughatatlanság), 
  • autonóm hiperaktivitás (légszomj, tachycardia, forróság- vagy hideg érzés),
  • kóros éberség (izgatottság, ingerlékenység, koncentrálási zavarok).

Ha nem érkezik időben segítség, akkor a probléma tovább mélyül: szociális izolációhoz, függőségek kialakulásához, pánikbetegséghez, fóbiák, és depresszió kialakulásához vezethet.

E-mail-cím: *

Mi a megoldás?

Sokan a gyógyszerekben látják a szorongás leküzdésének a leghatékonyabb módját – de nincs teljesen igazuk. Lehet, hogy a szorongásoldó gyógyszerek gyors, és könnyű  megoldást jelentenek a mindennapi feszültségek feloldásában, de hosszabb távon számolnod kell a mellékhatások megjelenésével, illetve azzal, hogy mentálisan függővé válsz tőlük.

A benzodiazepineket használják  a legszélesebb körben a szorongásos zavarok kezelésére (Xanax, Ativan, Rivotril, Válium). Kevesen tudják, hogy ezek csak   rövid távon tudnak segíteni, hosszas használatuk során hanyatlani kezd az agy feldolgozó képessége és tanulási kapacitása, romlik a koncentráció,  és paradox módon erősödnek a szorongásos és a pánik-szerű tünetek. Joggal merül fel benned a kérdés, hogy akkor mit tehetsz a szorongás csökkentése érdekében?

12 szorongáscsökkentő tipp a békés mindennapokért
  1. Válts életmódot!
    Az életmódváltással felül tudod írni azokat a rossz beidegződéseket, amelyek eddig jellemeztek, és lényegében a jelenlegi állapotot eredményezték:

    • mozogj rendszeresen – az aktív élet kimutathatóan csökkenti a szorongásos tüneteket – már  napi egybefüggő 40 perc mozgás elég az endorfin felszabadulásához –  ettől jobb lesz a közérzeted, csökken a stressz-hormonok szintje
    • táplálkozz egészségesen
    • mondj le a dohányzásról, és az alkoholról 
    • pihend ki magad, kapcsolj ki
  2. Szánj magadra minden nap időt!
    Mindenkinek szüksége van egy kis magányra, arra, hogy egyedül lehessen – és csak önmagával törődjön. Egy relaxáló fürdő, egy halk pihentető zene, illóolajok párologtatása oldja a feszültséget.
  3. Lélegezz!
    Sajátítsd el a teljes jógalégzést, ami lényegében lassú, mély és ellazult, szünetmentes, kiegyensúlyozott, áramló légzést jelent. Ezzel pozitívan befolyásolhatod a szervezeted fizikai és mentális folyamatait, és csökkenteni tudod a szorongást.
  4. Mantrázz!
    A pozitív mondatok, mantrák  erősítik az önbizalmadat, oldják a stresszt.Ha pozitív szavakat, kifejezéseket, vagy erősítő mantrát ismételgetsz magadban, elterelődik a figyelmed a szorongásról,  új energiával töltődsz fel, túllendülhetsz az akadályokon. A mantra lehet egy szótag, szó vagy rövidebb mondat. Ha sikeresen eltereled a figyelmedet a stresszt kiváltó tevékenységekről, gondolatokról, máris csökkentheted a nyomasztó félelmeidet.
  5. Válts nézőpontot!
    Nem minden olyan, mint amilyennek jelenleg Te látod. Képzeletben lépj egyet hátra, és válts nézőpontot: valóban úgy van, ahogy te látod? Valóban aggódnod kell valami miatt, vagy eltúloztad, és csak magadnak generáltad bajt.
  6. Énekelj!
    Nem vicc: az éneklés stressz csökkentő és szorongásoldó  hatását kutatások is igazolják.
  7. Meditálj!
    A napi meditáció segít rendezni a gondolataidat, és felfedezni a nyugalom és tudatosság érzését. Megtanítja, hogyan engedd el azokat a dolgokat, amelyekre nincs befolyásod.
  8. Adj hálát!
    Adj hálát mindazért, amid van – és ne keseregj amiatt, ami nem a tied.
  9. Kapcsolódj!
    Nem feltétlenül virtuálisan, vagy telefonon – hanem személyesen. Találkozz a barátaiddal, a rokonaiddal- beszélgess, öntsd ki a szíved… Van, hogy az aggodalom tárgya kimondva már nem is olyan félelmetes.
  10. Kreatívkodj!
    Alkoss valamit – szabd át a ruháidat, fesd ki a szobát, ügyeskedj a konyhában. A tevékenység leköti a figyelmedet, a végeredmény pedig sikerélményt ad.
  11. Vizualizálj!
    Amikor kezd elhatalmasodni rajtad a szorongás – vizualizálj:  hunyd le a szemedet, és képzelj magad elé egy csendes folyópartot. Gondolatban dolgozz ki minden apró részletet- figyeld meg azt, amit látsz. Hallgasd a víz csobogását, a  szél vagy a susogó levelek hangját, a víz csobogását, Koncentrálj az elképzelt tájra – ez megnyugtat, és pozitív érzésekkel tölt el.
  12. Jógázz!
    A rendszeres jóga ötvözi mindazt ami hatékonyan segíthet a szorongás leküzdésében: szinkronba hozza a tested, a lelked, és az elméd hármasát.

A szorongás tárgy nélküli irracionális félelem – ne hagyd uralkodni az életeden. Ha nem sikerül megbirkóznod vele, mindenképpen kérd ki szakember tanácsát!

2 hozzászólás a(z) “12 szorongás csökkentő tipp a békés mindennapokért”bejegyzéshez

  1. Blahut Angéla

    Kedves Mónika!
    Köszönöm szépen az ingyenes jóga oktatást!
    Nagyon tetszettek a videók. Ugyan most nem tudom az összes videót használni, megcsinálni, mert elvan törve a térdkalácsom és be van gipszelve a lábam.
    Hálásan köszönöm a lehetőséget és az önzetlenségét!

    Angéla

  2. Herczegné Tamás Judit

    Kedves Mónika!
    Köszönöm , hogy lehetőségem van megnézni a videódiat. Nagyon tetszenek. Igyekszem beépíteni a mindennapi életbe.
    További sikereket kívánok.
    Üdvözlettel: Judit

Vélemény? Hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .