6 biztos tipp emésztőrendszered egészséges működéséhez

Emésztőrendszered akár egy hatalmas feldolgozó üzem, segít megemészteni az ételeket, vitaminokat, hozzájárul a hormonok termeléséhez és szabályozásához, a toxinok kiválasztásához, emellett gyógyító vegyületeket is termel. Éppen ezért egészséged megőrzésében és szervezeted egyensúlyának megtartásában fontos szerepe van a bélflórának. Csak az egészséges bélrendszer képes az élelmiszer optimális emésztésére, de ez egy komoly munka, melynek hatékonysága sok tényezőtől függ.

Akár az esőerdőben kialakult egymástól függő ökoszisztémák, minden apró baktériumnak fontos szerepe van a bélrendszer megfelelő működésében. A jó hír az, hogy te magad is tehetsz azért, hogy ez az egyensúly minél tovább fennmaradjon.

  1. Fogyassz teljes kiőrlésű, feldolgozatlan, finomítatlan ételeket. Az egészséges bélrendszer fenntartásának egyik legjobb módja a cukor és a finomított szénhidrátok elhagyása, valamint a magas rosttartalmú élelmiszerek fogyasztása.
  2. A tányérod háromnegyed részére zöldségek és növényi alapú élelmiszerek kerüljenek. A jó bélbaktériumok nagyon szeretik a magas rosttartalmú növényi ételeket.
  3. Fogyassz jó zsírokat, cseréld le a napraforgóolajat. A jó zsírok, mint például az omega-3 és az egyszeresen telítetlen zsírok, például az extra-szűz olívaolaj, segítenek a gyulladás csökkenésében.
  4. Ha kell, szedj étrendkiegészítőket. A már fent említett omega-3 zsírsavak szintén támogatják az egészséges bélflórát. Amennyiben nem tudsz rendszeresen enni vadon fogott zsíros halakat (pl. lazac), mindenképpen pótold ezt az esszenciális zsírsav-formulát. De természetesen a probiotikumok kúraszerű alkalmazása is segíthet csökkenteni a bélgyulladást, miközben támogatja a jó baktériumok szaporodását.
  5. Használj kókuszolajat. Korábbi vizsgálatok már kimutatták, hogy közepes láncú triglicerid- vagy MCT-olajok hozzáadása az ételekhez gyulladáscsökkentő hatású, emellett a fogyásban is segítségedre lehet. Hiszen a kókuszolaj és kókuszvaj is MCT-olajat tartalmaz, amit igazi zsírégetőként tartanak számon.
  6. Fogyassz minél több rostban gazdag ételt. A rostok az emésztés legfőbb támogatói, emellett a vastagbélrák, a székrekedés, az elhízás és a cukorbetegség megelőzésében, valamint a koleszterin szinten tartásában is fontos szerepük van. Lassítják a szénhidrátok felszívódását, így kisebb vércukorszint-emelkedést okoznak. Segítik a méreg- és salakanyagok távozását a szervezetből. Legfontosabb forrásai a zöldségek és a gyümölcsök, a hüvelyesek, valamint a hántolatlan gabonafélék. A zöldségek közül a kukorica, a karalábé, a petrezselyemgyökér, a burgonya, a kelkáposzta; a gyümölcsök közül a málna, a ribizli, a körte, a szilva, a szőlő; a hüvelyesek közül a bab, a lencse, a zöldborsó; a gabonafélék közül a búzakorpa, a lenmag, a búzacsíra, a Graham-liszt, a zabkorpa tartalmazza a legtöbb rostanyagot.

A fenti ajánlások persze nem csodagyógyszerek, de alkalmazásukkal támogatni tudod bélrendszered megfelelő működését. Bármit is fogadsz meg közülük, mind az egészségedet, az életed szolgálja.

Egészséges gerinc, hosszabb élet: Online Kezdő Jógatanfolyam. Vezetett online videós kezdőjóga oktatás. Egyszeri díj, örök használat. A részletekért kattints IDE.  

2 thoughts on “6 biztos tipp emésztőrendszered egészséges működéséhez
  1. Vegán vagyok 6 éve, a fentiekben leírtakkal teljesen egyezően teszek, napi 1,5 liter folyadékot fogyasztok. Ennek ellenére mégis hetente hashajtóval indul be a bélműködésem. Milyen gyakorlatot kellene végeznem hogy beinduljon a bélműködésem. Derekam nagyon fáj, így csak a hasprést tudom csinálni. Válaszát előre is köszönöm.

    1. A vegánság és a folyadékfogyasztás nem közvetlen velejárója a megfelelő bélműködésnek. Különösen akkor, ha a légzés nem megfelelő illetve valaki sokat szorong ezáltal folyamatosan, de észrevétlen feszíti a hasfalat és ide “gyűjti” a stresszt. Ha rossz a testtartás, márpedig a derékfájás ennek a jele. Illetve nagyon valószínű, hogy a folyamatos derékfájás miatt folyamatosan feszíti a hasfalat a fájdalom kompenzálására. A hasprés gyakorlatok pedig még tovább rontanak a helyzeten.Először is az kellene megvizsgálni, hogy a nyugalmi légzés vajon rekeszizom vezérelt-e. A sekélyes tüdőcsúcsos, mellkasi légzés nem segíti elő a hasüregi szervek működését és a bél perisztaltikát. Tehát az elsődleges cél a légzés vizsgálata és tudatosítása, a rekeszizom vezérelt hasi légzéshez visszatérés nyugalmi állapotban.

      Minden fent leírt problémán egyszere segít a következő éhgyomorra végzett gyakorlat.
      Állásban vagy ülésben is lehet végezni. Széken ülve kissé előre dőlve, az ülőcsontokat a székhez nyomva a csípő tetejét pedig hátra, megnyújtva a gerinc alsó szakaszát.a tenyereket a combokra támasztva a térdek fölött. A vállak lengedenk a fültől, lazán.Állásban nagyon hasonló a pozíció, mintha kihúzták volna a széket a fenekünk alól, a térdek hajlítva.

      Végy egy mély levegőt úgy, hogy a hasfal domborodjon ki, a mellkas mozdulatlan, majd fújd ki az összeset, feszüljenek meg a mély medencefenék izmok a kilégzés végén és szegd le az állad, azaz közelítsd a kulcscsonthoz. Tartsd kint a levegőt, amilyen hosszan csak tudod és pumpáld a hasfalat előre-hátra, amíg megy, egy levegő kinn tartás alatt. Majd lélegezz be újra, fújd ki ismét teljesen és kezdd elölről a pumpálást teljes kapacitásig. Ezt ismételgesd. 2- 5 percen keresztül minden reggel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.





(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)