A pránikus, azaz éltető ételek

A táplálkozás alapvető emberi szükséglet – elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezeted megfeleljen a rá váró megterheléseknek és elvárásoknak. Ha szeretnél mindig  egészséges, és energikus lenni, és szeretnél a jógában is komoly eredményeket elérni, akkor jó ha tisztában vagy néhány a jógikus életmóddal szorosan összhangban lévő táplálkozási alapelvvel. 

A tested és az elméd harmonikus, zavartalan működésének megteremtéséhez elengedhetetlen, hogy tudatosan  úgy válaszd meg a táplálékaidat, hogy egyrészt  azok egészségesek legyenek, és fenntartsák a szervezeted egyensúlyi állapotát,  másrészt megfeleljenek a nem-ártás elvének(ahimszá). 

Az ételre és az italra  tekints úgy, mint energiahordozóra, üzemanyagra- hiszen amit megeszel  energiát ad a számodra. Az energia prána. Életerő, ami táplálja a testedet, elmédet szellemedet egyaránt.  Az étkezésekkel pránát veszel magadhoz. Bizonyos ételek és italok negatív pránát hordoznak, mások pedig pozitív pránát. A negatív prána betegségeket okoz a fizikai testben, és az érzelmi testben egyaránt –   a gondolataidat is negatív irányba képes befolyásolni.

A negatív pránájú ételek rendszeres fogyasztásával túlstimulálod az idegrendszeredet. Ilyenek: csípős paprika, chili, padlizsán, koffein tartalmú  italok (kávé, energiaital, tea).  Szintén negatív pránájú étel alapanyag a hús – hiszen fogyasztása ellentmond a nem-ártás elvének. Ráadásul ha megeszed az állatot magadhoz veszed az emlékeit, az érzelmeit.Kerülnöd kell a  mesterséges, tartósított élelmiszereket, sülteket, cukrozott üdítőket, margarint, gyenge minőségű olajokat, zsírokat, félkész-, és konzerv élelmiszereket, nagyüzemi tejtermékeket.A keserű-, a savanyú-, a csípős-, a sós-, a fanyar -ízű , a szezám- és mustármag, az alkohol, a joghurt, az író, a csicseriborsó, a hagyma és a fokhagyma szintén  nem megfelelő étel ha a jógikus étkezést választod.

Vannak ételek, amelyek semleges pránát hordoznak, például a paradicsom vagy a burgonya. Semlegesen hatnak az idegrendszeredre, de ezek is okozhatnak lustaságot, elnehezülést, letargiát.

Pozitív pránát hordoznak: dió, mogyorófélék,gyümölcsök és szárított gyümölcsök, kókusz. Tökfélék: sütőtök, cukkini, uborka, főzőtök, csillagtök, laskatök, pézsmatök, dinnye stb. A búza, a rizs, az árpa, az egyéb gabonamagvak, a tej, a ghí, a cukor, a friss vaj, a méz, a szárított gyömbér, a babfélék és a víz. Minden olyan étel pozitív pránát hordoz, ami könnyen emészthető. Ezek jó hatással vannak az elmédre, az idegrendszeredre, kitisztítják a gondolataidat, serkentik a gondolkodásodat.

További alapelvek, amelyeket érdemes figyelembe venned:

  1. Az étkezéseid mindig legyenek teljes értékűek – könnyen, erjedés- mentesen emészthető alapanyagokból készültek
  2. Ügyelj a sav-lúg, fehérje-, folyadék háztartás-, vitamin-,  és nyomelem-, kalória- egyensúly fenntartására.
  3. Az ételeid kiválasztásakor mindig jó minőségű, friss, vegyszerektől mentes alapanyagokat válassz.
  4. Használj minél több gabonafélét – búzát,hajdinát, árpát, kölest, barna rizst – teljes kiőrlésű liszteket.
  5. Válaszd a szezonális zöldségeket, gyümölcsöket – fogyaszd lehetőleg nyersen, vagy kíméletes konyhatechnikai eljárásokkal elkészitve.
  6. Ha hőkezelt ételt eszel, mindenképpen fogyassz mellé valamilyen nyers salátát, vagy frissen turmixolt gyümölcslevet is.
  7. Kerüld a mesterségesen előállított “gyári” ételeket (konzervek, üdítők, csokoládé, margarinok stb.) 
  8.  Rágj meg minden falatot alaposan.
  9. Az ételeidet a lehetőségeidhez mérten mindig frissen készítsd el – soha ne fogyassz felmelegített, állott, avas étel.
  10. Ételeid ízesítéséhez használj  gyömbért, koriandert, fahéjat,, bazsalikomot, édesköményt, köményt, kurkumát, mentát 
  11. Bizonyos alapanyagokat helyettesíthetsz másokkal: cukor helyett használj mézet, fekete tea helyett zöld teát, fekete kávé helyett gabonakávét, tojás helyett tofut
  12. A gyomrod egyharmadát étellel, egyharmadát itallal, egyharmadát levegővel kell feltöltened – helyet hagyva emésztési folyamatoknak.
  13. Evés közben ülj egyenesen és ne figyelj semmi másra (tévé, mobil, rádió, újság, beszélgetés stb.)!
  14. Ügyelj a  sav-lúg egyensúly fenntartására

Az anyagcserédet irányító enzimek, enzimrendszerek semleges vagy enyhén lúgos vegyhatású közegben  mûködnek a legmegfelelőbben.   Mindennapi táplálkozásodban ügyelj arra, hogy minimum 60%-ban lúgosító és maximum 40%-ban savasító részarányt képezzenek az ételek.

  • Semleges ételek:főtt zöldségfélék, érett, nem savanyú alma, túlérett banán, dinnye, paradicsom, tej, tejtermék (a sajtot kivéve).
  • Savképző (savas reakciójú) ételek

összes húsféle (beleértve: hal, szárnyas), kolbászfélék, belsőségek, állati zsír, vaj, keményített növényi zsiradék, finomított olaj, diófélék, hüvelyesek, hántolt gabonafélék, minden fehér cukorral és fehér liszttel készült étel, sütemények, tészták, pasztörizált tej, tejtermékek (sajt, túró stb.), tojás és tojásos ételek, alkohol, kávé

  • Lúgképzõ(lúgos reakciójú) ételek

Minden zöldségféle, zöld levelek, gyökérfélék, hagyma, burgonya, csicsóka, uborka, tök, káposztafélék, gesztenye, karobpor, füge, fűszernövények, hántolatlan gabonák, mazsola, zöldséglevek, gyümölcsök és gyümölcslevek (ha nem keverednek más étellel), lúgos ásványvizek, csírák, búzakorpa, sörélesztő.

Szeretnél mindig energikus lenni? Akkor próbáld betartani a jógikus táplálkozásra vonatkozó alapelveket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)