Ayurvéda- Az ajurvédikus orvoslás 15 táplálkozási szabálya

Az Ayurvéda a Te életedre is hatással lehet. Ez a közel  5000 éves Indiából származó gyógyító tudomány , olyan ősi komplex ismeretrendszert alkot, melynek segítségével Neked is lehetőséged nyílik az egészséged megőrzésére, a szervezeted öngyógyító mechanizmusainak beindítására, a tested, lelked, szellemed harmóniájának megteremtésére.

Az Ayurveda holisztikus szemlélete

Az ayurvéda holisztikusan szemlél, a természet részének tekint, és a megelőzésre fókuszálva olyan természetes módszereket alkalmaz, amelyekkel támogatja a szervezeted öngyógyító folyamatait. Egyaránt tartalmaz az életmóddal, gyógyítással, vallással, filozófiával kapcsolatos tanításokat, ahogy a jógával, és az energia irányításával (tantrával)  is foglalkozik. Célja, hogy támogatást nyújtson a számodra a hosszú és boldog élet elérésében. Tanitásai szerint az elméd és a tested öregedése bizonyos feltételekkel visszafordítható, a károsodások csökkentésével a szervezeted karbantartható, és az egészséged helyreállítható.

Ayurveda és táplálkozás

Az ayurvédában a táplálkozás és az emésztőrendszer állapota központi helyet foglal el, – úgy vélik, hogy minden probléma innen indul ki. Ezért kell Neked is nagy hangsúlyt fektetni a táplálékaid minőségére, mennyiségére, és a táplálkozásod módjára. Mindig a szervezeted számára leghasznosabb tápanyagokat kell előnyben részesíteni – hiszen ezek biztosítják majd az erőnlétedet, és egészségedet,növelik az életkedvedet, hatnak a viselkedésedre és a közérzetedre, energiát szolgáltatnak a testednek és az elmédnek egyaránt.

A testtípus szerinti táplálkozás

Az ayurvédában alapszabály, hogy mindig a dósádnak megfelelően étkezz. A testtípus szerinti táplálkozással számos betegség vagy egyensúlytalanság megelőzhető. 

Mindenkiben jelen van különböző arányban az öt alapvető elem:az éter, a levegő, a tűz, a víz és a föld.

Az elemek kombinációi alkotják a doshákat (testtipusokat):

Vata dosha: éter és levegő  

Jellemzői:magas, vékony testalkat, hosszú végtagok, sötét töredezett haj, száraz bőr,  kicsi, kerek és fénytelen szem, szögletes arc, keskeny ajkak. Az érzéseit nem tudja kontrollálni, féltékeny típus,  beszédes.Labilis egyéniség, hajlamos a hazudozásra. Memóriája bizonytalan, kevésbé tanult.

Pitta dosha: tűz és víz

Jellemzői: közepes magasság és testalkat, szőke vagy vöröses haj, szeplős, pattanásos, ráncos szív alakú arc, foltos bőr. Gyorsan eszik, szereti a keserű, az édes, és a hideg ételeket, gyors a mozgása, nem szereti a meleg évszakot, erőteljesen izzad.Bátor, kreatív, extrém intelligenciával rendelkezik, sokat tanul,  jó magaviseletű, de hajlamos a szabálytalanságra. 

Kapha dosha: föld és  víz 

Jellemzői: alacsony, zömök testalkatú,hízásra erősen hajlamos. Sűrű és fekete haj, porcelánfehér, puha és sima bőr, kék, vagy barna színű szemek, széles homlok, kerek arc jellemzi. Kis mennyiségben eszik, nem mohó, keserű, csípős, forró és száraz ételeket fogyaszt. Mozgása lassú és megfontolt.Becsületes, jóindulatú, egyenes és őszinte. Keveset beszél, könnyen megbocsát, alázatos és engedékeny.  Hűséges, ragaszkodó, nyugodt természetű.

A három testtípus ritkán jelenik meg  egy emberben tisztán jellemző testtípusként, a legtöbbünk egyes testtípusok keveréke, valamelyik dosha dominanciájával. Ezek a doshák összesen hétféle emberi alkatot képeznek az egyes elemek arányától függően: 1. vata, 2. pitta, 3. kapha, 4. vata-pitta, 5. pitta-kapha, 6. vata-kapha és 7. vata-pitta kapha.

E-mail-cím: *

15  táplálkozási szabály
  1. Az élelmiszereket a dósádnak és az adott évszaknak megfelelően válogasd össze. Nagyon fontos a szezonális zöldségek és gyümölcsök fogyasztása. Az élelmiszereket, ételeket ne tárold sokáig – lehetőség szerint fogyassz mindent frissen elkészítve.
  2. A főtt ételeket ne kombináld nyers ételekkel.
  3. Ha vata alkatú vagy tartózkodni kell a keserű, a csípős és a fanyar ízek nagy mennyiségű fogyasztásától, viszont jótékony hatásúak lehetnek rád  az édes, a savanyú és a sós ízek.
  4. Ha pitta alkatú vagy akkor a savanyú, a sós és a csípős anyagoktól kell tartózkodnod,mert ezek irritálják a testi tüzet, ugyanakkor az   édes, a keserű vagy a fanyar ízek jótékony hatásúak
  5. Ha kapha alkatú vagy akkor kerülnöd kell az édes, a savanyú vagy a sós ízeket tartalmazó ételeket, helyettük inkább a  csípős, keserű vagy fanyar ízű ételeket kell választanod
  6. Az ayurvédában három főétkezés van,  két étkezés között mindig teljen el  3-6 óra. Fontos, hogy soha ne egyél, ha nem vagy éhes
  7. Törekedj arra, hogy azonos időpontokban táplálkozz nap mint nap. 
  8. Ne feledkezz meg a reggelizésről sem – olyan ételeket válassz amelyek feltöltenek energiával, de nem terhelik meg a gyomrodat
  9. Az ebédedet 12-14 óra között fogyaszd el – ilyenkor a leghatékonyabb az emésztés. Vacsorára csak könnyebb ételeket válassz, és este 7 után már ne egyél semmit
  10. Teremts minden étkezéshez nyugodt körülményeket – szánj időt az evésre, és csak az evésre koncentrálj.
  11. az ayurvédikus táplálkozásban mindennek figyelembe veszik az ízét, hiszen az ízek hatással vannak az idegrendszeredre, a szervezeted  energetikai állapotára. A jól megválasztott ízkombinációk  támogatják az emésztésedet, és növelhetik az élet energiádat.
  12. A cél elérése érdekében mindig legjobb hatással rendelkező élelmiszerek közül fogyassz a legtöbbet : lencsefélék, mandula, rizs, méz, natúr joghurt, tej,friss zöldségek, gyümölcsök, saláták,  friss vaj, búzából, árpából vagy rozsból készült termékek, .
  13. Mérsékelten vagy csak alkalmanként fogyasztható ételek: sült ételek,  halfélék ,tojás, krumpli,friss húsok, sajtok,,  gyökérzöldségek és az édességek.
  14. Kerülendő ételek: minden olyan étel, ami tartósítószert és ízfokozót tartalmaz, alkohol, chipsek, konzervált, mesterségesen előállított élelmiszerek,hamburgerek
  15. Fogyassz olyan ételeket, amelyek segítenek egyensúlyba hozni a dósákat: ilyen a fokhagyma, a gyömbér,a kurkuma.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)