15 tipp hogyan küzdj a kiégés ellen

Valami történik veled – valami, amit még magadnak sem tudsz megmagyarázni.Reggelente gyomorgörccsel ébredsz, már munkába menet azt várod, hogy vége legyen a napnak,  semmi sem tölt el örömmel, kerülöd a barátaidat, erőn felül dolgozol, és úgy érzed  miközben feláldozod magad másokért, azok észre sem veszik az igyekezetedet. Motiválatlanná, elégedetlenné és ingerültté válsz, képtelen vagy kipihenni magad – a folyamatos kimerültség kihat a teljesítményedre – a negatív spirál pedig csak egyre húz lefelé…Mi van velem?- kérdezed kétségbeesetten, és a válasz nem lesz túlságosan megnyugtató… 

Kiégés szindróma

A burn out, vagyis a kiégés szindróma hosszan tartó érzelmi megterhelések,és  krónikus  stressz eredményeként létrejövő fizikai, érzelmi és mentális kimerülés, amely teljesítmény csökkenéssel, reménytelenség érzésével, célok és ideálok elvesztésével, másoktól való elidegenedéssel, súlyos esetben depresszióval jár, s melyet a saját

személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív érzelmek

jellemeznek. A kiégés bármely foglalkozási területen megjelenhet, ahol a munka érzelmi megterheléssel jár, de a segítő foglalkozásúak fokozottan veszélyeztetettek ( orvosok, pszichológusok, pedagógusok, szociális segítők, ápolónők, lelkészek, mentősök stb.).

A kiégés szakaszai

A kiégés egy dinamikus, egymást erősítő ciklusokból álló folyamat, jellemzője, hogy minél hamarabb kerül felismerésre,  annál könnyebb kezelni. 

A kiégés szakaszai:

  1. szakasz:A bizonyítani akarásból  bizonyítási kényszer lesz – a cél érdekében képes vagy bármit feláldozni. 
  2. szakasz: Fokozott erőfeszítés – már nem tudod, és nem is akarod  kiadni a kezedből a feladatokat, félsz a kontrollvesztéstől – mi lesz, ha nem Te irányítod a dolgokat. A bizonyítási kényszered egyre fokozódik, a fáradtságod már állandósul, aminek következtében csökken az eredményesség.
  3. szakasz: A személyes igények elhanyagolása- minél  inkább a munka kerül a középpontba,annál kevesebb idő jut a személyes igényeid kielégítésére.  Eltűnik minden az  életedből, ami korábban a személyes jólétedet segítette: az érzelmek, a szerelem, a vidámság.
  4. szakasz: Elfojtod a  személyes igényeket és a konfliktusokat – érzed, hogy jobban kellene vigyáznod, mert valami nincs rendben, de  titkolod a környezetedben a belső vivódásaidat.
  5. szakasz: Megváltozik az értékrended  – nem tudsz különbséget tenni a  szükséges és kevésbé szükséges dolgok  között, megváltozik az időérzéked, az ítélőképességed – kezdesz elszigetelődni.
  6. szakasz: Tagadod a fellépő problémákat – minden megszűnik létezni, ami akadályoz a tevékenységeidben.Nem marad időd arra, hogy ápold a kapcsolataidat, beszűkül a gondolat világod is. Fokozódik az elmagányosodás.
  7. szakasz: Visszahúzódóvá válsz.
  8. szakasz: Megváltozik a magatartásod, és a viselkedésed – nem hallgatsz a külső véleményekre, a segítő szándékot kritikának, és sértésnek veszed. 
  9. szakasz:  Elveszted az önérzékelő képességedet – idegennek érzed magad. Nem tudsz különbséget tenni a veszélyes és a semmiség között.
  10. szakasz: Belső ürességet érzel – amit sajátos módon, pótszerekkel vagy futó kalandokkal akarsz feltölteni, legtöbbször sikertelenül. Szoronsz, kialakulhatnak pánikrohamok, fóbiák.
  11. szakasz: Depresszió – ha idáig eljutsz az életedet reménytelennek, kilátástalannak látod. Úrrá lesz rajtad a kétségbeesés. Minden nehezedre esik – erőtlen vagy és fáradt.
  12. szakasz: Teljes kiégettség – ami életveszélyes állapotot jelent.

A kiégés lehetséges okai

  • túlzó elvárások, túlvállalás
  • jelentős megterhelés mellett alacsony megbecsültség
  • gyenge önbizalom
  • monotonitás
  • túl nagy felelősség
  • ha nem kapsz pozitiv visszajelzést

A kiégés tünetei: alvászavarok, fáradékonyság, fejfájás, migrén,

testsúlyváltozás vagy éppen pszichoszomatikus megbetegedések, gyomorfájás, emésztési zavarok, szapora légzés (hiperventilláció), szúró fájdalom, kiábrándultság, bizonytalanság, reménytelenség,cinizmus, ingerlékenység,önértékelési zavarok, szorongás, állandó szomorúság, depressziós tünetek, a felelősség folyamatos hárítása, menekülés a

problémák, ill. feladatok elől (gyakori betegállomány, kollégák

kerülése, állásváltoztatás), szorongás, zaklatottság.

15 tipp hogyan küzdj a kiégés ellen

Mint minden testi-lelki problémánál, igy itt is az  első és legfontosabb a megelőzés illetve a burnout veszélyének tudatosítása. 

  1. Ismerd fel azt a pontot, amikor a bizonyítási vágyból kényszer lesz. 
  2. Alakits ki saját, egészséges életritmust!
  3. Ne ess túlzásba – a munkát hagyd a munkahelyeden, ha ez nem lehetséges akkor is szabj határt az otthoni túlóráknak.
  4. Ne vállalj el mindent – csak azt, amire valóban van időd, és energiád.
  5. Állitsd az elintézendő ügyeket fontossági sorrendbe! Kezdj mindig a legfontosabbal!
  6. Egyszerre csak egy dologra koncentrálj – ne kapkodj, ne siess, ne engedd, hogy a gondolataid már a következő teendőn járjanak.
  7. Oszd le a feladatokat – más is képes megoldani őket.
  8. Tervezd meg előre a napjaidat: adj időt és lehetőséget magadnak a pihenésre, regenerálódásra is. 
  9. Vedd komolyan az intő jeleket – a szervezeted jelez,ha nincs rendben valami, érdemes figyelned rá,
  10. Ne szigetelődj el! Az emberi kapcsolatok létfontosságúak a  számodra is. Nincs az a munka ami miatt érdemes elmagányosyodnod.
  11. Ne vedd sértésnek ha a családod, barátaid aggódnak miattad. Hallgasd meg a véleményüket és komolyan gondold át az észrevételeiket,
  12. Döntsd el mi a fontos az életedben – és ennek függvényében vállalj feladatokat!
  13. Tanuld meg kezelni a stresszt – alkalmazz szorongás-, és feszültségoldő technikákat: jóga, realxáció, meditáció, autogén tréning.
  14. Beszélj az érzéseidről, a problémáidról – kérj tanácsot, vagy szakértő  segítséget!
  15. Engedj meg magadnak olyan dolgokat, amelyek örömet okoznak – legyen az bármilyen kreatív tevékenység, hobbi, sport, bármi.

A kiégés mindenkit veszélyeztet – de időben felismerve szerencsére megállítható a folyamat. Te se várd meg, amig maga alá temet – küzdj tudatosan ellene.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)