A jóga 20 pszichológiai hatása

A Te életedben is vannak krízisek: kisebbek-nagyobbak, amelyek kibillentenek a lelki egyensúlyodból. Ilyenkor úgy érzed, mintha kihúzták volna a lábad alól a talajt – semmi másra nem tudsz koncentrálni csak arra a rossz érzésre, amit a bizonytalanság, a kilátástalanság és a tehetetlenség okoz.

A krízis adódhat a normál életfolyamatok változásaiból amelyek során az adott életszakaszra jellemző problémával, életfeladattal kell szembesülnöd, és ezeknek a megfelelő megoldása lesz a következő életszakaszba lépésed záloga (pl.: kamaszkor,a családi fészek elhagyása).

De krízisek bármely életszakaszban  kialakulhatnak egy váratlan, sorscsapásszerű helyzet hatására is – például váratlan szakítás,erőszak átélése,  haláleset, munkahely elvesztése, természeti katasztrófa, gazdasági válság kedvezőtlen, súlyos következményei, betegség – amikor az új élethelyzet teremtette nehézségekkel, és stresszel kell megküzdened.

Megküzdési stratégiák

A pszichológia (lélektan): az ember lelki működéseivel, a megismeréssel, gondolkodással, érzelmekkel és viselkedéssel foglalkozó tudomány. A pszichológiában megküzdési stratégiáknak nevezik azokat a tipikus megközelítésmódokat, amelyekkel akkor élsz, amikor egy megoldásra váró problémával, tágabb értelemben bármiféle stresszhelyzettel szembesülsz. A krízis a pozitív és a negatív irányú változás lehetőségét is magában hordozza.

A megküzdési stratégiák lényegében a  stresszhelyzet megoldását szolgáló alkalmazkodási próbálkozások.Ez lehet:

  • problémaközpontú megküzdés:ilyenkor a helyzetre, a problémára összpontosítasz, szembenézel vele, felméred,számba veszed a megoldási módokat, megkísérled azt megváltoztatni. Ennek elérése érdekében aktívan teszel a probléma feloldásáért, a megfelelő döntéshozatalért, és  céltudatosan cselekedsz.
  • érzelemközpontú megküzdés: során azzal foglalkozol, miképp enyhítsd a stressz okozta érzelmi reakciókat, hogyan akadályozd meg a negatív érzelmek elhatalmasodását.  A tények, és az érintettség tagadásával igyekszel kontrollálni a kialakult helyzetet, és szabályozni a fennálló distresszt ,megváltoztatva a szituáció értelmét, jelentőségét.  Minimalizálod a problémát, ráhagyatkozol az eseményekre,  csatlakozva a nálad erősebb személyekhez.Az érzelemközpontú megoldási mód csak akkor jó, ha csak addig használod, amíg meg nem találod az optimálisabb problémamegoldást, vagy ha a stresszhelyzet nem változtatható meg.
E-mail-cím: *

Hogyan segít a jóga? 

A jóga 20 pszichológiai hatása

A rendszeres  jóga számos pozitív pszichés és élettani változást eredményez nemcsak rövid, de hosszú távon is: 

  1. képessé válsz általa a mindennapi élettel együtt járó stresszorokkal való hatékonyabb megküzdésre
  2. javítja az életminőségedet, közérzetedet,önbecsülsédet, növeli az élettel való elégedettségi szintedet
  3. csökkenti a szorongásos reakcióid intenzitását
  4. a segítségével képes leszel kézben tartani az életed eseményeit és könnyebben tudsz megküzdeni a mindennapok (pszichés, érzelmi, társas) problémáival. 
  5.  érzelmileg stabilabbá válhatsz
  6. növeli a rezilienciádat ami egyfajta rugalmas alkalmazkodó képességet jelent, azt a képességet, hogy gyorsan vissza tudd nyerni a pszichés-, fizikai-, és/vagy érzelmi egyensúlyi állapotodat testi-lelki szenvedés, illetve nehéz élethelyzetek átélése után.
  7. teljes tudatosságot, tiszta percepciót érhetsz el –   a gondolataid, és az érzelmeid lecsendesítése és a tested fölött gyakorolt kontroll által
  8. megtanít arra,hogyan fókuszálj kizárólag egy gondolatra, hogyan összpontosíts egy tárgyra.
  9. megtanulod hogy rakj rendet a  gondolataid között hogy kezeld és irányítsd az elmédet
  10. segít leküzdeni a negatív gondolataidat 
  11. mivel csökkenti a stresszt, és  a szorongást – ezzel megelőzi  a krónikus stressz okozta betegségek kialakulását(gyenge immunrendszer, a szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések) 
  12. csökkenti a  krónikus stressz depressziót okozó hatását – a depresszió megváltozott hormon szintekkel (magas kortizol- és alacsony szerotoninszint), illetve az agyi neurotranszmitterek csökkent jelenlétével jár. Csökkenti a stresszhormonok szintjét.
  13. nyugtatja  az idegrendszeredet, támogatja  a tested és az  elméd regenerálódását 
  14.  fizikai szinten is segít: lassítja a szívverést, ellazitja az izmokat, elősegíti az optimális vérnyomást, csökkenti az izomgörcsöket
  15. a relaxációs technikákat alkalmazva kevésbé leszel érzékeny és jobb megküzdési stratégiákkal fogsz rendelkezni.
  16.  a jógalégzés hidat teremt a tested és az elméd között. Részt vesz a relaxációban, irányítja mozgásodat, energiával tölt fel.
  17. a jógapózok statikusabb fizikai mozgást, testtartást jelentenek, melyek egyrészről erősítik az izmokat, és  növelik rugalmasságukat, másrészről – mivel  a testtartás a pszichológiai állapotod jól látható kifejeződése – egy új, helyes  testtartás felvétele egy új pozitívabb  pszichológiai állapotot hozhat létre.
  18. a koncentráció megtanít arra, hogyan zárd ki gondolatokat és miképp fókuszálj egy dologra. Képessé tesz a saját testi jelzéseid megfigyelésére – és arra, hogy a  jelenre összpontosíts. 
  19. növeli a mindennapokban megélt pozitív érzelmek mennyiségét.
  20. a jóga ászanák növelik a befogadóképességet, az alázatosságot, a szilárdságot, a kiegyensúlyozottságot, az életerőt, a bátorságot, a kitartást.

A jóga egy olyan gyakorlati eszköz lehet az életedben, amelynek nemcsak fizikai hanem pszichológiai hatásai is vannak a jógapózok, a légzés és relaxáció révén. A jóga egy teljes út önmagad és a világ megismerése ,megértése felé. A jóga a kellő tudatossággal gyakorolva képessé tesz, hogy meghaladd a korlátaidat: olyan belső változást hoz amely során megtanulsz majd kevésbé bevonódni a stresszes helyzetekbe, és nem teszed ki magad a gondolataid játékának és az érzelmeid hullámzásának -és idővel a saját “pszichoterapeutáddá” válhatsz.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)