Az ülőmunka 8 káros hatásának enyhítése jógával

A munka nemesít – a munka megbetegít – furcsa kettősség ez, hiszen az a tevékenység ami nap, mint nap motivál, eltart, értelmet és célt ad az életednek – bizonyos esetekben beteggé is tehet. Legjobb iskolapéldái ennek az ülőmunka okozta kóros tünetek, amelyek közül biztosan Te is megtapasztaltál már néhányat. 

Az ülőmunka 8 káros hatása

  1. Derékfájás, hátfájás, nyaki fájdalom – Az ülő munkával kapcsolatban leggyakrabban előforduló problémák, amelyek  jelentős társadalmi, gazdasági, egészségügyi problémát generálnak. Jó ha tudod: az ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás – ugyanis ha hosszasan ülsz  majdnem kétszeresen terhelődnek meg  a porckorongjaid , az álláshoz képest. Ha ráadásul  mindez a nyomás állandóan féloldalasan és egyenetlenül jelentkezik, – azaz helytelenül ülsz -mozgásszervi betegségek alakulnak ki  – például a porckorongsérv vagy a meszesedés.
  2. Gyengülnek az izmaid – a  huzamosabb ideig tartó ülés a láb illetve a farizmok gyengüléséhez vezet. Ezek a nagy izmok fontosak a mozgásban és a tested stabilizálásában. 
  3. Rossz hatással van a belső szerveidre – a gerinc fájdalmas betegségei mellett megnő  az agyvérzés, a szívinfarktus, a szívnagyobbodás és a vesebetegségek rizikója. Ennek oka, hogy  a mozgásszegény, ülő életmód 26 százalékkal megnöveli a metabolikus szindróma kialakulásának esélyét, ami magas vércukor- és koleszterin szinttel,  magas vérnyomással, és ezek szövődményeivel : a szív- és érrendszeri betegségekkel jár. 
  4. Emésztési problémákat okoz – Ahhoz hogy az emésztőszerveid normálisan működjenek szintén sok mozgásra van szükséged. Ha nem mozogsz eleget  a bélrendszered működése renyhe lesz, ami haspuffadást, székrekedést, hasfájást  okozhat
  5. Növeli  a daganatok kialakulásának  kockázatát – ezt a vastagbélrák és az emlőrák esetében ki is mutatták.
  6. Megnő a trombózis és az embólia esélye – a sok ülés mélyvénás trombózis kialakulásához is vezethet, mert a hosszan tartó ülés, fizikai inaktivitás hozzájárulhat a vérrögök kialakulásához. Nagy gondot okoz  ha ez a vérrög leszakad és elindul, mert a vérárammal a test más részeibe is eljuthat, beleértve a tüdőt is, ami tüdőembóliához vezethet. 
  7. A kialakult fájdalom hatására nehezebben tudsz a munkádra koncentrálni – az életminőségeddel együtt romlik a teljesitményed is.
  8. Mozgásszervi elváltozások alakulnak ki a  rossz testtartás miatt
  9. A testtartás – lényegében az egyes testrészeid egymáshoz való viszonya – egy dinamikus egyensúlyi állapotnak tekinthető, melyet a testtartásért felelős izmok és inak , szalagok, fasciák, csontok, ízületek , továbbá az idegrendszer állandó és sokirányú tevékenysége tart fenn. A helyes a testtartásod  fogja biztosítani az izomzatod leggazdaságosabb működését, az izmaid, az ízületi tokok, szalagok normális tartományba való feszülését. A helyes testtartás mérsékli a gerinced ízületeinek terhelését.  A folyamatos  túlterhelés rontja a szövetek keringését és anyagcseréjét – veszélyeztetve ezzel a csonthártya, az ízületi szalagok, a porcfelszínek épségét, fájdalmas degeneratív elváltozásokat kialakitva. 

Hogyan enyhíti a jóga az ülőmunka káros hatásait?

A  mozgásszervi betegségek egy része a helytelen testtartás és a mozgásszegény életmód miatt alakul ki, így a megelőzésüknek és a kezelésüknek a  leghatékonyabb  módja az  egyéni állapotodnak megfelelően összeállított mozgásterápia kialakítása, illetve a helyes testtartás elsajátítása.  A jóga tökéletes módszer a mozgásszervi problémák megelőzésére, és kezelésére – feltéve ha azt egyénre szabottan alkalmazod.

  1. A jóga ászanák javitják a testtartásodat – a helyes testtartás növeli a fizikai és mentális teljesítőképességedet.Bizonyos jóga pózok eredményesen segítenek megelőzni a hanyag tartásból fakadó gerincproblémákat. Naponta negyedóra tudatos figyelem már elegendő ahhoz, hogy a helyes testtartás érzete kialakuljon benned. 
  2. A jóga olyan tudatos mozgásforma, amely átmozgatja az izmaidat-javítva a szövetek keringését,  csökkentve azok görcsös feszességét. 
  3. A jógagyakorlatok fájdalomcsillapító hatással rendelkeznek  – egyaránt hatnak a testedre,lelkedre, szellemedre. Csökkentik az izom-, ideg-, és ízületi fájdalmakat.
  4. A jóga erősíti az izmaidat, megnöveli az izületeid mozgástartományát, fejleszti a mélyizmaidat.
  5. A jóga javítja a belső szerveid működését, kiegyensúlyozza az idegrendszeredet.

A mozgáshiányos életmód rendkívüli módon megterhelheti a szervezetedet és a negatív hatásokat is sokkal nehezebb visszafordítani, ha nem kezdesz el időben foglalkozni a figyelmeztető jelekkel. Jógázz Te is rendszeresen, hogy kivédhesd az ülőmunka okozta káros hatásokat.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)