Testtartás Javítás Jógával 1. rész – A testtartás fogalma

“Húzd ki magad!” – biztosan sokszor hallottad már életed során a felszólítást – nem véletlenül;ugyanis a helytelen testtartás amellett, hogy esztétikailag sem egy szép látvány, még súlyos fizikai elváltozásokhoz, fájdalmakhoz is vezethet. De miért is alakul ki a rossz  testtartás?

Miért esik nehezedre helyesen tartani a fejed, a vállaidat, a medencédet, a gerincedet? Sokszor a munkából adódó megterhelések vezetnek idáig, a számítógép előtti hosszas görnyedés, a mobiltelefonok helytelen használata (SMS nyak),   a mozgásszegény életmód, a túl nagy terhek cipelése, az egyoldalú munkavégzés. Van, hogy a megszokás, vagy az oda nem figyelés eredménye… Bármi is az ok,  a saját érdekedben célszerű minél hamarabb változtatnod ezen,egyrészt  példát mutatva ezzel a gyermekeidnek, másrészt megelőzve ezzel a súlyosabb deformitások kialakulását.

A testtartás fogalma, a helyes testtartás

A testtartás – az egyes testrészek egymáshoz való viszonya – olyan dinamikus egyensúlyi állapot,  – amelyet a testtartásért felelős izmok és inak (mint dinamikus struktúrák), szalagok, fasciák, csontok, ízületek (mint passzív elemek), továbbá az idegrendszer (mint az előzőek összehangolója) állandó és sokirányú tevékenysége tart fenn. 

A biomechanikailag helyes testtartás azt a leggazdaságosabb testtartást jelenti, amikor az ízületi tokok és szalagok feszülése az élettani mértéknek megfelelő, a tartásért felelős izmok harmonikusan együttműködnek, így az egyensúly megtartásához az izomzat részéről a legkisebb erőkifejtés és energiafelhasználás szükséges, a gerinc képleteinek és az ízületeknek a terhelése minimális. A testtartásod olyan  statikai és dinamikai funkciók összessége, amelyek együttműködnek és egymást kölcsönösen befolyásolják.

Nyári Akció. Augusztus 31-ig 40%-os Kedvezménnyel Vásárolhatod Meg Mindhárom Tanfolyamunkat. 

Online Kezdő Jógatanfolyam – Legyengült az immunrendszered? Stresszesek a hétköznapok? Erősítsd Meg Tested és Lelked a Mozgás Erejével. Teljesen Kezdő Videós Online Jógatanfolyam

Online Kezdő Meditációs Tanfolyam – Egészséges Lélek, Hosszabb Élet: Erősítd Meg Tested és Lelked a Meditáció Segítségével. Online Videós Meditációs Tanfolyam Kezdőknek

Csakra Jógatanfolyam – Győzd le a bizonytalanságot, éld át a teljességet, kerülj egyensúlyba önmagaddal és légy boldog a hétköznapokban. Vértezd fel magad a teljesség és boldogság jógájának ősi tudásával.

 Ezt a lehetőséget ne hagyd ki. 

A helyes testtartást befolyásolja:

  • az érzékszervek működése – a testtartás érzékeléséhez, tudatosulásához és későbbi ellenőrzéséhez nélkülözhetetlenek az érzékszervek – hiszen a szem, a belső fül és az egyensúlyozó szerv biztosítják a korrekció lehetőségét 
  • az ízületek állapota – minden ízületnek teljes értékűnek kell lennie – mert bármely ízület mozgásbeszűkülése negatív hatással lehet a testtartásra
  • az élettani gerincgörbületek harmonikus kombinációja, 
  • a megfelelő  izomcsoportok aktiv működése
  • a tartási reflexek, hiszen  a látszólag mozdulatlan állás is folyamatos és dinamikus egyensúlyozó mozgások által valósul meg a súlypont vándorlásával 
  • a légzéstechnika- mivel a  légzőmozgások és a gerincmozgások mechanizmusa szoros összefüggésben áll egymással, a ki-, és belégzés a mellkas rugalmas alakváltozásával jár – ez egyúttal a háti gerincszakasz állapotát is befolyásolja

4 hozzászólás a(z) “Testtartás Javítás Jógával 1. rész – A testtartás fogalma”bejegyzéshez

  1. Kedves, Móni!
    Köszönöm a hasznos informaciót.
    Jómagam is azok közé tartozom, akiknek sokat kell a testtartásán javítania.
    Ezért is jelentkeztem a kezdő jóga oktatásodra, amiből szintén sokat okulok.
    Köszönettel: Zsuzsa

  2. Csiba márta

    Kedves Mónika!
    Nagyon köszönöm a hasznos információt, nekem jó tastartásom volt ( orvos mondta annak idején ), mindaddig míg nem volt egy balesetem, ahol az ágyéki csigolya megrepedt. Ennek már három éve és azóta észlelem magamon a helytelen tetstartást. Próbálok rajta javítani, remélem a videók segítenek. Bár mindent gyakorlatot nem merem csinálni, de már eddig is sokat segítettél.
    Köszönöm szépen! Márta

    1. Demeterné Fenyvesi Mariann Ilona

      Kedves Móni!
      Először is meg szeretném köszönni a fentebb írtakat, számomra is nagyon hasznosak voltak.
      Rólam annyit, hogy bár állás, járás közben tartásom egyenes, az ülőmunkám során sajnos gyakran azt veszem észre, hogy nem a legegyenesebben tartom magam.
      A gyógytornászom a tartásomat, járásomat vizsgálva megállapította, hogy sajnos szinte egyenes a gerincoszlopom, a normális, egészséges “S”-görbület nagyon kicsi. A testem próbálja ezt kényszeresen ellensúlyozni.
      Azt szeretném kérdezni, hogy az én esetemben a deformitás kialakulása így elkerülhetetlen, vagy esetleg a jógával szintentartható? Mire számíthatok? – ha ezt így látatlanul egyáltalán meg lehet mondani…
      Válaszod előre is köszönöm!
      Mariann

      1. KezdőJóga.hu

        Kedves Márta,

        Így látatlanban nehéz tanácsot adni, de finom mozgatással – főleg csikung gyakorlatokkal – mindenképpen szinten lehet tartani egy ilyen állapotot. Ha gondolod, meg tudom nézni a hátadat egy zoomos magán konzultáció keretében. A számom 06706265707. Üdv, Mónika.

Vélemény? Hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .