Testtartás Javítás Jógával 3. rész – A jóga élettani hatásai

A jóga a legrégebben ismert bölcseleti rendszer, amely ebben az esetben is a segítségedre lehet. Olyan gyakorlati filozófia, amelynek módszereivel összhangba hozhatod  a tested, a lelked  és a szellemed  működését – egyensúlyt teremtve ezzel  az életed  minden területén.

A statikus jóga-gyakorlatokat különböző testtartások alkotják, ezeket ászanáknak vagy mudráknak  nevezik.A jóga ászanák áldásos hatásai  az egész testedre érvényesülnek – nemcsak bizonyos területekre, vagy elkülönült izomcsoportokra.

Maguk a jóga ászanák, testtartások sokban különböznek a nyugati torna és testedzési rendszerektől, mert módszerük a testhelyzet hosszabb ideig való fenntartása, a hosszabb ideig tartó izom-,ízület- és szalag feszítés, hajlítás.

Ez az azonos szinten tartott (izometriás) izomfeszülés nagyobb izom- és ideg munkát igényel, hiszen ahhoz, hogy a mozgató (motoros) idegsejtek állandó egyforma izgalomban maradjanak – a felsőbb idegközpontokkal összehangolt, megfeszített munka szükséges, ami az idegrendszert, az izmokat és azok vérellátását egyformán erősen terheli.Ugyanez a helyzet a tartós nyújtásnál is.

Nyári Akció. Augusztus 31-ig 40%-os Kedvezménnyel Vásárolhatod Meg Mindhárom Tanfolyamunkat.

Online Kezdő Jógatanfolyam – Legyengült az immunrendszered? Stresszesek a hétköznapok? Erősítsd Meg Tested és Lelked a Mozgás Erejével. Teljesen Kezdő Videós Online Jógatanfolyam

O nline Kezdő Meditációs Tanfolyam – Egészséges Lélek, Hosszabb Élet: Erősítd Meg Tested és Lelked a Meditáció Segítségével. Online Videós Meditációs Tanfolyam Kezdőknek

Csakra Jógatanfolyam – Győzd le a bizonytalanságot, éld át a teljességet, kerülj egyensúlyba önmagaddal és légy boldog a hétköznapokban. Vértezd fel magad a teljesség és boldogság jógájának ősi tudásával. Ezt a lehetőséget ne hagyd ki.

A jóga azáltal javitja a testtartásodat, hogy: 

  • erősíti az izmaidat, csontjaidat, és izületeidet
  • erőssé és hajlékonnyá teszi a testedet
  • fejleszti az idegpályákat
  • csökkenti a sérülések kockázatát
  • relaxálja és  a testedet, nyugodt regeneráló alvást biztosít
  • segíti az egyensúlyérzéket, a testtudatosságot, a koordinációt
  • harmonizálja a légzést, keringést és a hormonrendszert
  • segít megszabadulni a méreganyagoktól és erősíti az immunrendszert
  • oldja a stresszt és a feszültségeket – és az általuk okozott izomfeszüléseket
  • növeli a koncentrációt, a fókuszáltságot és az összpontosítás időtartamát
  • nyugtatja és lecsendesíti az elmét
  • erősíti az önbizalmat, az önértékelést, – nem fogod jelentéktelenné “összehúzni” magad
  • csökkenti a szorongást és a feszültséget;
  • fejleszti a fegyelmet és az önkontrollt
  • fejleszti a helyes testtartáshoz szükséges izmok erejét, erő-állóképességét, ezáltal elősegíti a hosszabb időn keresztül történő egy helyben ülést;
  • fejleszti az egyensúlyozó képességet, a kinesztetikus érzékelést és a hajlékonyságot;
  • kiegyensúlyozottabb, biztonságosabb érzelmi és szociális légkört teremt 

Az ászanák élettani hatásuk szempontjából lehetnek:

  • gerincgyakorlatok  – ezek a mobilizálást, hajlítást, feszítést, illetve a mély hátizmok erősítését szolgálják. Ezek a gyakorlatok elősegítik a merev gerinc mobilizálását, a gerincet tartó izmok erősítését, illetve összetett hatást gyakorolnak a gerincre.
  • hasizomgyakorlatok – a  hasizom erősítését, beidegzésük tökéletesítését és a hasűri nyomás fokozását vagy csökkenését idézik elő
  • fordított testhelyzetű gyakorlatok- ezek elsősorban a keringési rendszerre hatnak
  • egyéb hatású gyakorlatok  – pl. jóga ülések

A jóga módszerének segítségével  olyan testhelyzeteket kell gyakorolnod, amelyek a természetes mozgásokat pótolják, és ellensúlyozzák az egyoldalú életmódot.A jógaalapú mozgásban alkalmazott gyakorlatok szimmetrikusan erősítik és nyújtják az izmaidat,  ezáltal javul az izomtónus, a testtartás, tökéletesedik a mozgások és mozgás folyamatok koordinációja is.

Oldja a testben kialakuló különféle blokkokat  – javul az adott terület körüli szervek vérellátása és tápláltsága. Fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika. 

A gerinc-centrikus ászanák jelentősége a tartásjavitásban

A gerinc-centrikus ászanáknak összetett hatása van: a gyakorlatok hatnak  a gerinc ízületeire, öszszeköttetéseire, szalagjaira, az izomrendszerre,  a vérkeringésre, az idegrendszerre, és más szervrendszerekre is.  

A gerinc négyféle mozgást képes végezni: előre- és hátrahajlást, oldalra hajlást, csavaró mozgást és rugózó mozgást.A gerinc ászanák nagyon változatosak – hatásmechanizmusuknak köszönhetően  csökkentik a gerinc inaktivitásából származó káros hatásokat, mivel a gerincnek szinte minden fontos komponensét aktívan megmozgatják. 

Az előrehajlító jóga-gyakorlatok legfontosabb általános tulajdonsága, hogy nyújtják a mély hátizmokat, amelyek nemcsak a mozgatásért, hanem a  rögzítésért is felelősek – feladatuk a  törzs egyenesen tartása. Az előrehajló ászanák a nyújtásukon keresztül az izmok tónusára is hat. A mély hátizmok tónusának csökkenése már önmagában is a gerinc előrehajlását eredményezi (görnyedt testtartás).

A görbe háttartás a mély hátizmok csökkent fejlettségének, kisebb tónusának a következménye.  Az ülő foglalkozás egyik következménye, a tónus  alacsony szintre való beállása, de a tónus a kor előrehaladtával is csökken. A mély hátizmok nyújtásában a jóga-gyakorlatok élen járnak.

 A gyakorlatok összetettségének köszönhetően,  a jóga ászanák a mély hátizmok minden csoportját sokoldalúan megtornáztatják, így alkalmasak arra, hogy a gerincoszlop természetes helyzetét visszaállítsák. 

Nyári Akció. Augusztus 31-ig 40%-os Kedvezménnyel Vásárolhatod Meg Mindhárom Tanfolyamunkat.

Online Kezdő Jógatanfolyam – Legyengült az immunrendszered? Stresszesek a hétköznapok? Erősítsd Meg Tested és Lelked a Mozgás Erejével. Teljesen Kezdő Videós Online Jógatanfolyam

Online Kezdő Meditációs Tanfolyam – Egészséges Lélek, Hosszabb Élet: Erősítd Meg Tested és Lelked a Meditáció Segítségével. Online Videós Meditációs Tanfolyam Kezdőknek

Csakra Jógatanfolyam – Győzd le a bizonytalanságot, éld át a teljességet, kerülj egyensúlyba önmagaddal és légy boldog a hétköznapokban. Vértezd fel magad a teljesség és boldogság jógájának ősi tudásával. Ezt a lehetőséget ne hagyd ki.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)