Testtartás Javítás Jógával 3. rész – A jóga élettani hatásai

A jóga a legrégebben ismert bölcseleti rendszer, amely ebben az esetben is a segítségedre lehet. Olyan gyakorlati filozófia, amelynek módszereivel összhangba hozhatod  a tested, a lelked  és a szellemed  működését – egyensúlyt teremtve ezzel  az életed  minden területén.

A statikus jóga-gyakorlatokat különböző testtartások alkotják, ezeket ászanáknak vagy mudráknak  nevezik.A jóga ászanák áldásos hatásai  az egész testedre érvényesülnek – nemcsak bizonyos területekre, vagy elkülönült izomcsoportokra.

Maguk a jóga ászanák, testtartások sokban különböznek a nyugati torna és testedzési rendszerektől, mert módszerük a testhelyzet hosszabb ideig való fenntartása, a hosszabb ideig tartó izom-,ízület- és szalag feszítés, hajlítás.

Ez az azonos szinten tartott (izometriás) izomfeszülés nagyobb izom- és ideg munkát igényel, hiszen ahhoz, hogy a mozgató (motoros) idegsejtek állandó egyforma izgalomban maradjanak – a felsőbb idegközpontokkal összehangolt, megfeszített munka szükséges, ami az idegrendszert, az izmokat és azok vérellátását egyformán erősen terheli.Ugyanez a helyzet a tartós nyújtásnál is.

Nyári Akció. Augusztus 31-ig 40%-os Kedvezménnyel Vásárolhatod Meg Mindhárom Tanfolyamunkat.

Online Kezdő Jógatanfolyam – Legyengült az immunrendszered? Stresszesek a hétköznapok? Erősítsd Meg Tested és Lelked a Mozgás Erejével. Teljesen Kezdő Videós Online Jógatanfolyam

O nline Kezdő Meditációs Tanfolyam – Egészséges Lélek, Hosszabb Élet: Erősítd Meg Tested és Lelked a Meditáció Segítségével. Online Videós Meditációs Tanfolyam Kezdőknek

Csakra Jógatanfolyam – Győzd le a bizonytalanságot, éld át a teljességet, kerülj egyensúlyba önmagaddal és légy boldog a hétköznapokban. Vértezd fel magad a teljesség és boldogság jógájának ősi tudásával. Ezt a lehetőséget ne hagyd ki.

A jóga azáltal javitja a testtartásodat, hogy: 

  • erősíti az izmaidat, csontjaidat, és izületeidet
  • erőssé és hajlékonnyá teszi a testedet
  • fejleszti az idegpályákat
  • csökkenti a sérülések kockázatát
  • relaxálja és  a testedet, nyugodt regeneráló alvást biztosít
  • segíti az egyensúlyérzéket, a testtudatosságot, a koordinációt
  • harmonizálja a légzést, keringést és a hormonrendszert
  • segít megszabadulni a méreganyagoktól és erősíti az immunrendszert
  • oldja a stresszt és a feszültségeket – és az általuk okozott izomfeszüléseket
  • növeli a koncentrációt, a fókuszáltságot és az összpontosítás időtartamát
  • nyugtatja és lecsendesíti az elmét
  • erősíti az önbizalmat, az önértékelést, – nem fogod jelentéktelenné “összehúzni” magad
  • csökkenti a szorongást és a feszültséget;
  • fejleszti a fegyelmet és az önkontrollt
  • fejleszti a helyes testtartáshoz szükséges izmok erejét, erő-állóképességét, ezáltal elősegíti a hosszabb időn keresztül történő egy helyben ülést;
  • fejleszti az egyensúlyozó képességet, a kinesztetikus érzékelést és a hajlékonyságot;
  • kiegyensúlyozottabb, biztonságosabb érzelmi és szociális légkört teremt 

Az ászanák élettani hatásuk szempontjából lehetnek:

  • gerincgyakorlatok  – ezek a mobilizálást, hajlítást, feszítést, illetve a mély hátizmok erősítését szolgálják. Ezek a gyakorlatok elősegítik a merev gerinc mobilizálását, a gerincet tartó izmok erősítését, illetve összetett hatást gyakorolnak a gerincre.
  • hasizomgyakorlatok – a  hasizom erősítését, beidegzésük tökéletesítését és a hasűri nyomás fokozását vagy csökkenését idézik elő
  • fordított testhelyzetű gyakorlatok- ezek elsősorban a keringési rendszerre hatnak
  • egyéb hatású gyakorlatok  – pl. jóga ülések

A jóga módszerének segítségével  olyan testhelyzeteket kell gyakorolnod, amelyek a természetes mozgásokat pótolják, és ellensúlyozzák az egyoldalú életmódot.A jógaalapú mozgásban alkalmazott gyakorlatok szimmetrikusan erősítik és nyújtják az izmaidat,  ezáltal javul az izomtónus, a testtartás, tökéletesedik a mozgások és mozgás folyamatok koordinációja is.

Oldja a testben kialakuló különféle blokkokat  – javul az adott terület körüli szervek vérellátása és tápláltsága. Fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika. 

A gerinc-centrikus ászanák jelentősége a tartásjavitásban

A gerinc-centrikus ászanáknak összetett hatása van: a gyakorlatok hatnak  a gerinc ízületeire, öszszeköttetéseire, szalagjaira, az izomrendszerre,  a vérkeringésre, az idegrendszerre, és más szervrendszerekre is.  

A gerinc négyféle mozgást képes végezni: előre- és hátrahajlást, oldalra hajlást, csavaró mozgást és rugózó mozgást.A gerinc ászanák nagyon változatosak – hatásmechanizmusuknak köszönhetően  csökkentik a gerinc inaktivitásából származó káros hatásokat, mivel a gerincnek szinte minden fontos komponensét aktívan megmozgatják. 

Az előrehajlító jóga-gyakorlatok legfontosabb általános tulajdonsága, hogy nyújtják a mély hátizmokat, amelyek nemcsak a mozgatásért, hanem a  rögzítésért is felelősek – feladatuk a  törzs egyenesen tartása. Az előrehajló ászanák a nyújtásukon keresztül az izmok tónusára is hat. A mély hátizmok tónusának csökkenése már önmagában is a gerinc előrehajlását eredményezi (görnyedt testtartás).

A görbe háttartás a mély hátizmok csökkent fejlettségének, kisebb tónusának a következménye.  Az ülő foglalkozás egyik következménye, a tónus  alacsony szintre való beállása, de a tónus a kor előrehaladtával is csökken. A mély hátizmok nyújtásában a jóga-gyakorlatok élen járnak.

 A gyakorlatok összetettségének köszönhetően,  a jóga ászanák a mély hátizmok minden csoportját sokoldalúan megtornáztatják, így alkalmasak arra, hogy a gerincoszlop természetes helyzetét visszaállítsák. 

Nyári Akció. Augusztus 31-ig 40%-os Kedvezménnyel Vásárolhatod Meg Mindhárom Tanfolyamunkat.

Online Kezdő Jógatanfolyam – Legyengült az immunrendszered? Stresszesek a hétköznapok? Erősítsd Meg Tested és Lelked a Mozgás Erejével. Teljesen Kezdő Videós Online Jógatanfolyam

Online Kezdő Meditációs Tanfolyam – Egészséges Lélek, Hosszabb Élet: Erősítd Meg Tested és Lelked a Meditáció Segítségével. Online Videós Meditációs Tanfolyam Kezdőknek

Csakra Jógatanfolyam – Győzd le a bizonytalanságot, éld át a teljességet, kerülj egyensúlyba önmagaddal és légy boldog a hétköznapokban. Vértezd fel magad a teljesség és boldogság jógájának ősi tudásával. Ezt a lehetőséget ne hagyd ki.

Vélemény? Hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .