10 tipp a munkahelyi stressz leküzdésére

Minden reggel boldogan kellene ébredned: örülni az újabb nap lehetőségének, annak, hogy mindent folytathatsz, vagy újrakezdhetsz. Ehelyett mit érzel? Mérhetetlen fáradtságot, félelmet, ingerültséget, legszívesebben fel sem kelnél, ha pedig a munkára, a munkahelyi tortúrára gondolsz még a gyomrod is ökölbe szorul.

A munka típusai

Vannak magas stresszel járó munkák ahol nagy a pszichológiai megterhelés, és magasak a követelmények – viszont alacsony a döntési lehetőséged. Az aktív munkáknál már a nagy megterhelés mellett a kontroll is a kezedben van – tanulhatsz, fejlődhetsz, új készségeket sajátíthatsz el.  A nyugodt munka jellemzője, hogy az alacsony követelmények mellett Te magad határozhatod meg a munkakörülményeket. Passzív munkánál viszont olyan alacsony a megterhelés, és a döntési lehetőségek szintje is, hogy az a készségeid, és a motivációd leépülését okozza. A Te munkád milyen?

A munkahelyi stressz elkerülhetetlen

A stressz természetes része az életnek, nélküle nem is léteznénk. Motivál, előre hajt, energiával tölt fel, megvéd a veszélyes helyzetekben, mondhatni az élet sava-borsa, de mint tudod – folytatva a hasonlatot – semmi nem jó, ha túl van fűszerezve. Normál esetben a  szervezeted  reakciói a vészhelyzet elhárítása után visszatérnek a normál egyensúlyi állapotba.  Sajnos a mindennapos kihívások olyan tartósan fennálló pszichoszociális stresszt is okozhatnak, amelyek miatt a szervezeted készültségi reakciója állandósul, az egyensúlyi állapot egyre nehezebben, vagy egyáltalán nem áll helyre – a kialakuló  krónikus stressz pedig rombolhatja az egészségedet. A munkahelyi stressz elkerülhetetlen, de szerencsére megtanulható miként lehet úgy  kezelni, hogy ne váljon krónikussá.

10 tipp a munkahelyi stressz leküzdésére

A munkahelyi stresszt csak akkor tudod mérsékelni, ha tudatosan törekedsz a stresszt okozó tényezők kizárására, vagy optimalizálására.

A munkahelyi stressz mérsékléséhez fontos, hogy 

  1. megfelelőek legyenek a munkakörülményeid:
    • biztosítva legyenek a munka végzéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek
    • pontosan legyenek meghatározva a feladataid, a hatásköreid, és a felelősséged
    • emberi léptékű legyen a terhelés – a követelmények ne haladják  meg a képességeidet, és kapacitásodat
    • befolyásolni, és kontrollálni tudd a munkádat – önállóan dönthess fontos kérdésekben is. A feladatok ismeretében oszd be jól az idődet, rangsorold a teendőket, és koncentrálj mindig arra amit éppen csinálsz.
  2. a munkatársaidtól kapj kellő támogatást és segítséget a munkavégzéshez , ha nem tudsz valamit legyen olyan személy a közeledben, aki segíteni tud
  3. megfelelőek legyenek a munkakapcsolataid – , a feszültségeket, a konfliktusokat, és a személyes problémákat még idejében tisztázd, ne hagyd, hogy elmérgesedjen a helyzet.
  4. megfelelően tudj kommunikálni, és megfelelően kommunikáljanak veled ( bántó, sértő, megalázó stílus nem megengedett).Fejleszd a kommunikációs készségedet annak érdekében, hogy jobb legyen a kapcsolatod a vezetőkkel és munkatársaiddal.
  5.  tudd milyen elvárásoknak kell megfelelned, mik a feladataid, jogköreid, milyenek az alá-, fölérendeltségi viszonyok – később emiatt ne legyen félreértés. Vigyázz arra is, hogy ne vállald túl magad, ha lemondasz a regenerálódáshoz szükséges  pihenésről, az idővel megbosszulja önmagát.
  6. rugalmasan alkalmazkodni tudj a változásokhoz, és könnyen el tudd engedni a régi módszereket, szokásokat, biztonságot jelentő rutint.  
  7. tudj uralkodni magadon – ne hagyd, hogy az érzelmeid elragadjanak. Konfliktushelyzetben ne reagálj azonnal, képzeletben lépj egyet hátra, és vizsgáld meg egy külső szemlélődő szemével a helyzetet. Előbb gondolkozz, aztán beszélj!
  8. adj hangot annak, ha túl szorosak a határidők, és merj nemet mondani, ha úgy érzed, hogy a feladat meghaladja a képességeidet. 
  9. idejében ismerd fel, ha valami tartósabban is stresszt okoz – törekedj a megoldására – beszélj róla másoknak

A stressz a mindennapjaid része – tedd a barátoddá, és a segítőd lesz a munkahelyeden is! Hisz tudod: minden ébredés egy új kezdet…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)