A stressz betegít

A legtöbb ember szenved a stressztől. Stressz a munkában, stressz otthon, sőt stressz a szabadidőben – ez manapság szinte hozzátartozik a mindennapokhoz. A diáktól a dolgozó anyán át a menedzserig a legtöbben a modern élet kihívásait nyomás alatt teljesítik. Gyakran kiégés a következmény, és ez már szinte népbetegséggé vált. Pedig a „stressz” szó 100 évvel ezelőtt még teljesen ismeretlen volt.

Mi is a stressz?

A stressz a szervezetünk természetes reakciója egy kihívásra, és ennek fejlődésbiológiai magyarázata van: régebben létfontosságú volt, hogy a szervezetünk veszély esetén mozgósítsa magát, és felkészüljön a harcra vagy a menekülésre (egyes helyzetekben ez ma is érvényes). A pulzus és a vérnyomás emelkedik, minden érzékszerv kiélezett, a légzés felgyorsul, az izmok megfeszülnek. A szervezet stresszhormonokat bocsát ki, és a másodperc törtrésze alatt plusz energiát állít rendelkezésre – villámgyorsan tudunk reagálni.

A stresszt belső és külső ingerek váltják ki, és hatására csúcsformánkat hozzuk. A probléma a sok stresszes helyzettel ma az, hogy szervezetünknek a legritkább esetben kell harccal vagy meneküléssel reagálnia – a munkahelyi vagy a családi feszültségeknél bizonyosan nem. Ha a belső nyomást nem tudjuk enyhíteni, a szervezet tartós riadókészültségbe kerül – a következmények kiégés és súlyos szervi megbetegedések lehetnek.

A pozitív stressz egészséges

Sokan álmodnak stressz nélküli életről. A teljesen stresszmentes élet azonban nemkívánatos. A pozitív stressz fokozza a figyelmet, és segíti test teljesítőképességét anélkül, hogy károkat okozna. Motivál és növeli a produktivitást, például amikor a feladatokat sikeresen oldod meg.

Ha a stressz negatívvá válik

Mint oly gyakran, a stressznél is a dózison múlik minden: a stresszt csak akkor tekintheted negatívnak, ha túl gyakran és fizikai egyensúly nélkül lép fel. A negatív stresszt fenyegetőnek és nyomasztónak érezhető. Ezer dolgot kell egyidejűleg csinálnod – és pontosan tudod, hogy feladataidat nem tudod elvégezni. És egyszer csak elfogy az erő…

A stressz tünetei

A krónikus stressz beteggé tesz. Ha az energiatartalékok kimerültek, csökken a teljesítő- és a koncentrációs képesség. Az ingerültség, a rémálmok, az alvászavarok, a gyomor-bélproblémák és a magas vérnyomás is lehetnek a stressz tünetei. Ezen kívül a tartós stressz gyengíti az immunrendszert és kedvez a szívbetegségeknek, tüdőbetegségeknek és a hátfájásnak. A stresszterhelés rettegett csúcsa a burnout-szindróma.

Stresszoldás

A különböző relaxációs módszerek és a sport segíthetnek levezetni azt a feszültséget, melyet stresszhelyzetben érzel. Figyelj arra, hogy ne hagyd magad még a szabadidődben is stresszelni. Gondolj arra: mértékkel a stressz akár hasznos is lehet. Ennek elfogadása segít, hogy jobban kezeld a stresszt, és egyes „stresszes” szituációkat akár motiválónak érezd.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)