10 tanács hogyan küzdj a halogatás ellen

Te is a halogatás nagymestere vagy? Tudod mi a feladatod, szeretnél is minél hamarabb túl lenni rajta, de nem megy… Egyszerűen képtelen vagy rávenni magad, hogy elkezd – ha pedig nagy erőfeszítések árán mégis belefogsz – hamar fel is adod, és másba kezdesz. Tisztában vagy vele, hogy mindez nem vezet sehová, és a határidő közeledtével egyre nehezebb és nehezebb lesz – mégsem tudsz változtatni rajta.

A halogatás okai

Mindenki halogat – már csak azért is, mert egyszerre úgysem tud megbirkózni mindennel – ezért fontossági sorrendet állít fel. Gond csak akkor van, ha a legfontosabbnak vélt feladatot sem oldod meg, annak ellenére sem, hogy minden egyes feltételt megteremtettél  hozzá. Akkor miért is halogatsz?

  • mert a tevékenység kellemetlenségekkel jár
  • nem akarsz kudarcot vallani – ezért inkább bele sem fogsz
  • nem tartod elég fontosnak vagy érdekesnek
  • nincs róla elég információd
  • perfekcionista vagy – azaz addig akarod formálni mig tökéletes nem lesz
  • félsz a mások véleményétől, szorongsz amiatt, hogy meg tudsz e felelni az elvárásaiknak
  • túl bonyolultnak látod, emiatt kételkedsz a képességeidben
  • túlvállaltad magad, és csúsztatni kell magad előtt a rád tornyosuló feladatokat

Mi a gond a halogatással?

Sajnos sok minden. Egyrészt elvesztegeted azt az időt, amit akár más hasznos vagy pihentető tevékenységgel is eltölthetnél, romlik a hatékonyságod, borulnak a terveid, – mindez frusztrációként hat rád, és bűntudatod okoz. Tehetetlennek és alkalmatlannak érzed magad, leblokkolhatsz vagy pánikszerű kapkodásba foghatsz –  de akár depresszióssá is válhatsz miatta. 

10 tanács hogyan küzdj a halogatás ellen

  1. Határozd el, hogy ha törik, ha szakad, de – tartva magad a felállított fontossági sorrendhez – megoldod a problémát. Tudatosítsd magadban, hogy minél gyorsabban túljutsz a kellemetlen feladaton ,annál hamarabb következhetnek a könnyebb és örömtelibb teendők. 
  2. Teremtsd meg a feltételeket! – ha hatékony akarsz lenni, akkor zárd ki magad körül a zavaró tényezőket: némítsd le a telefont, kapcsold ki a tévét, vonulj félre stb. Ellenkező esetben könnyen elterelődik a figyelmed, ami semmiképpen sem lenne jó.
  3. Oszd fel a feladatot kisebb kezelhetőbb részekre! –igy elkerülheted, hogy a feladat nagysága elrettentsen. Minden elvégzett részfeladat sikere önbizalommal tölt el, ami tovább motivál.
  4. Szabj magadnak határidőket, és ha kell írj emlékeztetőket is! – igy biztosan nem fogsz megfeledkezni semmiről.
  5. Jutalmazd meg magad! –  mindenkinél más jutalom válik be – bármi is legyen az – akár egy kocka csoki, vagy egy esti séta -arra ügyelj, hogy  ne térítsen el a feladat befejezésétől.
  6. Légy felelősségre vonható! – legalább egy embernek számolj be a terveidről – hogy mit és mikor akarsz teljesíteni. A terveid betartására motivál, hogy bármikor rákérdezhet miként haladsz velük.
  7. Légy kitartó és  türelmes! – ha a halogatás már a szokásoddá vált, akkor sok időt és erőfeszítést igényelhet a megváltoztatása. Fogadd el, hogy  kezdetben sikertelenségekkel járhatnak a próbálkozásaid, de semmiképpen ne add fel, hiszen már az első sikerélmény meg tud győzni arról, hogy mennyivel jobb túlesni egy feladaton, mint a halogatás miatt magyarázkodni.
  8. Koncentrálj a pozitív érzésekre! –  ez az összpontosítás tudatosabbá tehet és segíthet a változások megerősítésében és tartóssá tételében.
  9. Ne légy maximalista! – a ‘mindent vagy semmit’ elv mentén haladva nem fogsz eredményeket elérni. 
  10. Kérj segítséget! – hidd el ez nem a gyengeség vagy az alkalmatlanság jele. Sokkal jobb, ha megosztod valakivel  a félelmeidet, elkerülve ezzel az ok nélküli szorongást, hiszen sokszor nincs is akkora a probléma, mint amennyire te katasztrofizálod.
A halogatás nagymestere vagy? Akkor itt az ideje, hogy megküzdj vele!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)