A jóga pozitív hatásai a hormon háztartásodra

Te pontosan ismered a hormonrendszered működését? Valószínűleg mindaddig tudomást sem veszel a létezéséről, amíg  egy-egy kellemetlen tünet arra nem utal, hogy a hormonháztartásod egyensúlya felborult. Folyamatosan ideges vagy? Megmagyarázhatatlanul nő – vagy éppenséggel fogy – a testsúlyod? Menstruációs problémáid vannak? Mindezek olyan tünetek, melyeket orvosolni kell – hiszen rontják az életminőségedet, és hosszabb távon rombolják az egészségedet is.

Hormonális szabályozás

Szervezeted hormonális szabályozását kémiai anyagok, úgynevezett hormonok végzik. A hormonok sejtekben,szövetekben vagy belső elválasztású mirigyekben termelődnek és a véráram útján jutnak a célszervek sejtjeihez.Hormonok szabályozzák az anyagcserét, a folyadék- és sóháztartást, a vizeletkiválasztást, a test növekedését és fejlődését, valamint a szexuális aktivitást.

Legfontosabb belső elválasztású mirigyeid: az agyalapi mirigy, a pajzsmirigy, a mellékpajzsmirigy, a mellékvese, az ivarmirigyek és a hasnyálmirigy sejtcsoportjai. A stressz, az alváshiány, a környezeti ártalmak, különböző vegyszerek, a légszennyezettség,és a  helytelen életmód mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy  az endokrin rendszered működésében zavar támadjon. A kialakult hormon hiány, vagy többlet miatt kialakulhatnak specifikus tünetek, de nagyon sok olyan általános tünet is jelentkezhet, amiről nem is gondolnád, hogy hormonzavar okozza. 

A jóga pozitív hatásai a hormonháztartásra

Ha a panaszaid miatt endokrinológushoz fordulsz, ő a tünetek, és az elvégzett laboratóriumi vizsgálatok alapján felállítja a diagnózist, és meghatározza a kezelésed lépéseit. Ennek betartása mellett azonban Te magad is sokat tehetsz állapotod javulásáért, hiszen számos olyan természetes módszer létezik, amely pozitívan befolyásolhatja a hormonrendszered működését. Ilyen a jóga is, amelyet ha rendszeresen gyakorolsz javulást tapasztalhatsz. 

A jóga hatásai

  • aktiválja és nyugtatja a hormonképzés mirigyeit, ezzel egyensúlyba hozza a hormontermelést. Az ászanák (testhelyzetek) és a pránajámák (légző és koncentrációs gyakorlatok) egészségesen tartják a  hormonrendszeredet
  • a jóga ászanák növelik a tobozmirigy melatonin-termelését – ennek hatására ha ideges vagy békéssé, és örömtelivé válsz, javul a koncentráló képességed
  • a meditáció segít az agyalapi mirigy működésének egyensúlyban tartásában – ennek azért van nagy jelentősége, mert ez az a mirigyed, ami minden alsóbb mirigy működését szabályozza
  • a hal és a gyertyaállás jóga pózok megfelelő  gyakorlásával egészségesebbé teheted a pajzsmirigyed hormontermelését (tiroxin) – ezáltal normalizálódik az anyagcseréd, kiegyensúlyozottá válik a mentális és fizikai állapotod
  • a kobra jóga póz a csecsemőmirigy működését támogatja – erősítve ezzel az immunrendszeredet
  • a jóga, és a meditáció a mellékvesék adrenalin termelésének befolyásolásával segitenek a mindennapos stressz-helyzetek leküzdésében, megakadályozva ezzel az egész szervezetedet károsító krónikus stressz létrejöttét. Csökkenti a feszültséget, és a magas vérnyomást – megelőzi a szív-, és emésztőrendszeri betegségek, a rák, vagy a depresszió kialakulását.
  • a fordított ászanák fokozzák az agy vérellátását , táplálják az idegsejteket, elszállítják a méreganyagokat, és támogatják az agyalapi mirigy működését is. A fordított testhelyzetű ászanák végzésével gyógyítható sokféle nőgyógyászati probléma, például a petefészek gyulladás , a vérzészavarok (csökkentik a vérzést), a petefészek eredetű elhízás, vagy a  méh rendellenes állása(méhelőreesés) 
  • a pránajáma,-  azaz a légzés kontrollálása a jóga olyan értékes eleme, amely közvetlenül a hormonrendszeredre hat. Ha naponta végzed a légzőgyakorlatokat,  több életenergiához és életörömhöz fogsz jutni, eltűnnek a hangulatingadozásaid.  A tiszta életenergia, azaz a prána bevitele tudatos légzés formájában kiegyensúlyozottá teszi a testedet és a lelkedet.

​A jóga egy olyan összetett gyakorlat rendszer, amely egyszerre jelenthet a számodra méregtelenítő terápiát, vérnyomás harmonizálást, egyensúly fejlesztést, testsúlycsökkentést, alakformálást, lelki gyakorlatokat, és hatékony hormonális terápiát is. Alkalmazd Te is rendszeresen!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)