A meditáció típusairól, hatásairól és előnyeiről egyszerűen

Számtalan olyan technika ismeretes, amellyel változtatni lehet az ember tudatállapotán, úgy mint a hipnózis, a pszichoaktív drogok, vagy egy rövid szunyókálás. Tegyük most félre a drogokat, mivel ezek ártalmasak lehetnek az egészségre, és nézzük meg közelebbről a hipnózis, az alvás, a meditáció témakörét, mivel ezek kifejezetten jót tesznek. A meditáció olyan változásokat idéz elő a tudatban, ami kifejezetten előnyös az egyén pszichológiai egészségének.

Mi is pontosan a meditáció?

A meditáció tulajdonképpen olyan technikák összessége, amellyel a figyelem fókuszálása révén eljuthatsz egy fokozottan tudatos állapotba.

Néhány fontos megjegyzés a meditációról:

  • A meditációt évezredek óta gyakorolja a világ számos népe
  • Majdnem minden vallás, például a buddhizmus, a kereszténység, a hinduizmus, a judaizmus és az iszlám is használ meditációs gyakorlatokat
  • Bár a meditációt gyakran vallásos célokra használják, rengeteg ember gyakorolja mindettől függetlenül
  • Nem kell semmilyen vallást gyakorolnod ahhoz, hogy meditálj
  • A meditációt gyakran alkalmazzák pszichoterápiás célokra
  • Rengeteg különböző meditációs technika létezik

A meditáció megannyi fajtáiról

Ebben a cikkben most két ismertebb módszert vizsgálunk meg, a koncentrációra épülő, és az éber tudatosságra, azaz mindfulness-re fókuszáló meditációt.

Mi is a különbség a kettő között?

A koncentrációt fejlesztő gyakorlatok során a figyelmedet egy specifikusan kiválasztott tárgyra fordítod, míg minden mást kizársz. A cél az, hogy minél jobban elmerülj a vizsgált tárgyban, és idővel magában a koncentrációban. Megfigyelheted a légzésed, választhatsz egy megerősítést vagy mantrát, hogy ezen keresztül tapasztald meg a jelenlét egy magasabb fokát.

Az éber tudatosságot fejlesztő meditáció magában foglal stresszcsökkentő technikákat és kognitív terápiás jegyeket is. Ezzel a technikával célba vehetők különböző problémák, mint a depresszió, azaz minden gyakorlásnak lehet más témája. Légyege, hogy megtanít rá, milyen, ha a jelen pillanatban élsz, elfogadva érzéseidet, melyekkel meg is tanít szembe nézni.

A meditáció előnyei és hatásai

A kutatások azt mutatják, hogy a meditációnak testi és szellemi szinten is vannak jótékony hatásai. Kevesebb szorongás, hosszabb lélegzetek, nyugodt szívritmus, az agyi hullámok mintájának változása.

Az érzelmi, egészségbeli és pszichológiai előnyei a következők:

  • Fokozott öntudatosság
  • Jobb stressztűrőképesség
  • Javuló érzelmi közérzet
  • Csökkenő szorongás, depresszió, alvási nehézségek, magas vérnyomás optimalizálódása, javuló fájdalomtűrő képesség
  • Rugalmasabb mentális kapacitás, jobb memória
  • A figyelem különböző fajtáinak megtapasztalása, a figyelem hatékonyabb irányítása egy kívánt tárgyra

A tudatot gyakran azonosítjuk egy áramló folyóhoz, ami kanyargósan folyik le a dombok között, öntörvényűen változtatva folyásának útját. A meditáció segítségével te magad változtathatod ennek a folyónak az útját.

A meditáció tehát segít ráébreszteni arra, hogy te irányítod azt is, hogy hogyan éled meg az életed, és hogy reagálsz a világra magad körül.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)