A túlhajszoltság ára- 10 ok miért ne vállald túl magad

Hova rohansz? Miért pörögsz folyamatosan? Miért vállalsz el mindent? Miért irreálisak az elvárásaid önmagaddal szemben? Miért vagy folyton fáradt, ingerült?
Még Te magad sem tudod a választ, csak érzed túlhajszoltság következményeit…

A munka öröme

Az örömmel végzett munka a harmonikus, kiegyensúlyozott élet része – ha a helyeden vagy, akkor az egyéniségednek, fizikai és szellemi képességeidnek, az érdeklődési körödnek, és az ambícióinak megfelelő munkát végzed anélkül, hogy az akár egy percig is a nehezedre esne. Tudod, hogy mit, mikor, és hogyan tudsz megoldani – megtalálod a természetes egyensúlyt a munka és a szabadidő között. 

Viszont ennek az ellenkezője is igaz: az idegesítő munkahelyi körülmények, a kedvetlenül-motiválatlanul végzett munka kényszere, a rossz légkör, a pozitív visszajelzések elmaradása, a felhalmozódott feladatok túlhajszoltsághoz vezethetnek, aminek idővel negatív  következményei lesznek.

E-mail-cím: *

10 ok miért ne vállald túl magad 

Nemcsak a rossz munkahelyi körülmények, és a felhalmozódott feladatokkal való küzdelem okozhat túlhajszoltságot, hanem az örömmel végzett munka is hajlamosíthat arra, hogy túlvállald magad – hiszen az elért sikerek energiája  észrevétlenül hajt előre. 

Bármelyik is az oka, nem szabad engedni, hogy eluralkodjon rajtad a teljesítménykényszer – határt kell szabnod a magadnak. 

Ellenkező esetben :

  1. a külső ingerek elterelik a figyelmedet a belső világodról – nem veszed észre a benned zajló testi-lelki változásokat
  2. soha nem tudsz a jelenben jelen lenni – folyamatosan  a jövőn, és a soron következő lépésen járnak a gondolataid, ahelyett, hogy megélnéd az “itt és most” pillanatát
  3. a nagy rohanásban elrohan melletted az élet, anélkül, hogy aktív részese lennél
  4. egyfolytában fáradtnak érzed magad, nem tudsz aludni – ami még fáradtabbá tesz
  5. állandóan a munkahelyi teendőkön rágódsz, minden cselekedetedet ez befolyásolja
  6. egyre sűrűbben gondolkodsz negatívan – megkérdőjelezed a saját képességeidet, motiválatlanná és ingerlékennyé válsz
  7. romlik a teljesítményed – sokszor érzed úgy, hogy maguk alá temetnek a teendők – az állandósuló stressz miatt szorongóvá, aggodalmaskodóvá válsz, egyre gyakrabban tölt el félelem 
  8. a kompenzálás érdekében egyre gyakrabban nyúlsz pótszerek után: édességgel, cigarettával, esténként alkohollal próbálod oldani a feszültséget, de sajnos előkerülhetnek a gyógyszerek is
  9.  krónikus kimerültség szindróma (CFS) alakulhat ki – ilyenkor a  fáradtságot fizikai gyengeség, fejfájás, fényérzékenység, gyakori légúti fertőzések, tompa izomfájdalom, hőemelkedés,  koordinációs zavarok kísérhetik
  10.  fizikai, érzelmi, mentális kimerülés – kiégés fenyeget

Mit tehetsz?

A válasz kézenfekvő: az egészséged megőrzése érdekében ne vállald túl magad:

  • vedd észre a túlhajszoltságra utaló jeleket
  • válaszd el a munkát  a magánéletedtől ( ne vidd haza a munkát)
  • ne  vállalj el bármit – tanulj meg nemet mondani
  • tanulj meg lassítani 
  • szánj “énidőt” magadra, és töltődj fel, sportolj, válts egészséges életmódra – törődj végre magaddal
  • légy magaddal engedékeny – sokszor Te magad vagy az, aki bele hajszolja magát különböző helyzetekbe
  • beszélj róla – a munkatársaiddal, a főnököddel, a családoddal – keressetek közösen megoldást a tehermentesítésedre
  • alkalmazz stresszoldó technikákat – jógázz, relaxálj, meditálj
  • tedd a barátoddá a semmittevést, azt az időt, amikor VALÓBAN nem csinálsz SEMMIT
  • teremtsd meg a test-szellem és a lélek összhangját – hiszen egyik részt sem érdemes túlzottan igénybe venni, vagy elhanyagolni
  • tartsd a vágyaidat a realitások talaján, ehhez viszont az kell, hogy megértsd és fejleszd önmagad
  • ne hagyd, hogy az idő a markában tartson

Harcolnod kell a teljesítménykényszer, a túlhajszoltság, és  az irreális elvárások ellen. A teljesítménykényszer egy olyan  állandó bizonyítási-, és megfelelési vágy,  ami ha túlzott mértéket ölt, egészségügyi problémákhoz, betegségekhez is vezethet. Ne várd meg, amig ez bekövetkezik!

Vélemény? Hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .