Veszteségek – 10 tanács hogyan nézz szembe velük

Veszteségek, senkinek sem könnyű szembenéznie velük – pláne, ha az a veszteség nem az anyagiakkal, a tárgyakkal vagy a kapcsolatokkal függ össze, hanem egy olyan személynek a végleges elvesztésével, akit szeretsz. Mert a pénz, a tárgyak pótolhatóak, de a szeretteid soha …

A halál elkerülhetetlensége megrémít

A halál az élet velejárója – ennek ellenére Te sem szeretsz róla sem beszélni, sem hosszasabban gondolkozni. Nem akarsz szembenézni az elmúlással, nem akarsz tudomást venni az életed törékenységéről – nem akarod félelemben, rettegésben eltölteni az életed. Igazad van: nem is szabad – hiszen, ami kontrollálhatatlan, afelett úgysincs hatalmad.. De ennek ellenére a mindennapok mégis rákényszerítenek, hogy megéld a veszteséget: hogy elfogadd az elfogadhatatlant – és egyidőben szembenézz a saját és a mások múlandóságával. 

E-mail-cím: *

10 tanács hogyan nézz szembe a veszteségekkel

Amikor meghal valaki, aki nagyon közel állt hozzád elindul az a  gyászfolyamat, ami mindenkinél más és más módon és ideig zajlik. Szenvedsz a hiányától, úgy érzed nem tudsz túljutni a veszteségen,  ürességet érzel, nem tudod és nem akarod elképzelni a jövődet nélküle. Ekkor még messze vagy az elfogadás és megbékélés szakaszától.

Pedig ha időbe is telik, de szembe kell nézned a veszteséggel.El kell érned arra pontra, hogy már ne a fájdalom határozza meg a mindennapjaidat, hogy ismét tudj előre is nézni, ne csak vissza a múltba.

  1. Keress kapaszkodókat! – Igen. Sajnos elvesztetted őt. Érthető, hogy a hír sokként ért. Bénultnak, és kiüresedettnek érzed magad, vagy éppen ellenkezőleg: kontrollálhatatlanok az érzelmeid és folyamatosan sírsz. Aztán lassan felenged a tudati beszűkültség: tudatosulnak benned az aktuális teendők. Talán ezek némi kapaszkodót is adnak számodra  a túléléshez…
  2. Nézz szembe a valósággal! – Bármilyen lehetetlennek tűnik, de szembe kell  nézned a valósággal. Te itt vagy, élsz – feladataid vannak. Bármilyen erősek is a benned dúló érzelmek – düh, kétségbeesés, fájdalom – fegyelmezni kell magad, és cselekedned.Olyan ez, mintha egy furcsa álomban tevékenykednél – teszed, amit tenned kell – de mintha nem is te lennél az – csak mindenáron ki akarsz tartani
  3. Éld meg az érzelmeid hullámzását! – bármennyire is fáj, de próbáld megélni – átélni az érzelmeid hullámzását. Engedd, hogy a szomorúság , a mély bánat, és a magány eluralkodjon rajtad, sírd ki magad annyiszor, ahányszor csak úgy érzed ez segít.  Az elfojtással nem oldasz meg semmit – sem erősebb, sem elfogadóbb nem leszel általa. Az érzések, érzelmek megélése segít  a hiány feldolgozásban. 
  4. A Te gyászod – a TE gyászod. Nem kell megfelelned ebben senkinek – a Te érzéseid, a Te fájdalmad, a Te veszteséged. Ez egy nagyon személyes és egyéni folyamat, aminek nincs konkrét menetrendje – és ezzel kapcsolatban  nem lehetnek másoknak veled szemben elvárásaik.
  5. Fogadd el a mások segítségét – igen néha úgy érzed jobb lenne egyedül lenni, de hidd el a  család, és a közösség támaszt jelenthet ebben a fájdalmas helyzetben.Minden olyan cselekvés segítő, amely azt sugallja, hogy bátran elmondhatod az érzéseidet. 
  6. A fizikai tünetek megjelenése is a gyászfolyamat része: természetes jelenség ilyenkor az alvászavar, a mellkasi fájdalom, s gyomorpanaszok, a torokszorítás, és a hallucináció ( őt látod, őt hallod)  is. 
  7. Bármilyen nehéz is, de törődj a saját érzelmi és fizikális szükségleteiddel – senkinek sem teszel jót azzal, ha elhanyagolod magad. Próbáld meg tartani a napi rutint – tudod: azokat a szokásokat, amelyeket már automatikusan elvégzel. 
  8. Alkalmazkodnod kell a megváltozott körülményekhez:  bár az életed már soha nem lesz olyan nélküle, mint addig volt, képessé kell válnod arra, hogy folytasd a saját életedet. Gondolj arra, hogy Ő sem szeretné, ha feladnád, és végképp elmerülnél a fájdalomban.
  9. Légy türelmes önmagaddal szemben – ne várd el, hogy minden azonnal ugyanúgy menjen majd, mint azelőtt.
  10. Hagyd, hogy a vele kapcsolatos emlékek az életed részeként legyenek jelen. Meg fogod tapasztalni, hogy minden, ami rá emlékeztet idővel már nem a fájdalmat hívja elő, hanem békével tölt el.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Iratkozz Fel Ingyenes Kezdő Jóga Hírlevelemre!

Kezdd el az otthoni jógagyakorlást videóim segítségével még ma!

Összeállítottam neked, egy közel 30 videóból álló sorozatot, melynek segítségével MÉG MA elkezdheted otthoni jógagyakorlásodat. Írd be email címedet a lenti mezőbe és máris küldöm neked az első videómat. Namaste, Mónika.

 

E-mail-cím: *

(e-mail-címedet bizalmasan kezelem)